„Планинското спасяване към момента не влиза в системата за спешна медицинска помощ HEMS. С промяна на европейския регламент от месец май част от планинската дейност и спасителните операции извън операциите за търсене и спасяване ще могат да се изпълняват в системата HEMS. „България Хели Мед Сървиз“ има готовност за изпълнение на тези операции“.
Това заяви директорът на „България Хели Мед Сървиз“ Димчо Добрев в „Тази неделя“.
Първият хеликоптер, който пристигна у нас, не може да се използва за планинско спасяване заради липсата на лебедка.
„Вторият и третият обаче ще бъдат оборудвани с лебедка. Опцията при закупуване на седма и осма машина е такава, че те също ще имат лебедка. Преди пристигането на втория и третия хеликоптер, от „България Хели Мед Сървиз“ ще преминат обучение по трима оператори, общо шест, за работа с лебедка. Това е специализиран вид подготовка и ще може да се оказва помощ по въздуха с пускането на лебедка със спасител или вдигането на пострадал от мястото на събитието“, каза директорът на „България Хели Мед Сървиз“.
По думите му в момента в планински спасителни операции могат да бъдат използвани три летателни апарата на Военновъздушните сили – „Кугър“ от летище „Крумово“, от авиобаза „Чайка“ и „Спартан“.
Медицинският хеликоптер щe позволява реакция в рамките на златния час за оказване на помощ на нуждаещите се и транспортирането им до болница.
„Случаите, в които ще бъде вдиган хеликоптерът, ще бъдат определени съгласно медицинските стандарти за спешна помощ. След като те вземат решение по съответния протокол, протича информацията до оператора „България Хели Мед Сървиз“, който вдига хеликоптера, транспортира медицинския екип на място, оказва се помощ на пациента, той се натоварва, транспортира се в болница и хеликоптерът се връща в базата“, допълни Димчо Добрев.
Не всеки път полетите ще бъдат изпълнявани за транспортиране на пациенти.
„Полетите могат да бъдат използвани за превоз на медицински лица, може да се наложи спешно доставяне на медицински консумативи, медикаменти. Когато летим до т.нар. експлоатационни площадки за HEMS, командирът отива на място и трябва да оцени мястото по специални критерии, за да се извърши кацане. Вертолетът е оборудван със ски, а не с прибираем колесник и може да кацне на неподготвени повърхности. Той е изключително мощен, с много модерни двигатели и има отлични характеристики на висене“, каза Велин Андреев.
Той е един от пилотите, които преминаха обучение за спешна медицинска помощ по въздуха в Италия.
„То включваше теоретична част, изпит и летателно обучение. Беше около месец и нещо, като преминахме през голяма част от аварийните процедури, тъй като ще летим в предимно градска среда и там изискванията към характеристиките и профилите са различни. Обучението е строго регламентирано и се преминава по точно определена програма за отработване на нормални и аварийни процедури. Полетите, които предстоят оттук нататък са след сертифицирането на оператора и са вътрешни обучения“, разказа Велин Андреев.
Хеликоптерът започва да участва в мисии, след като приключи процесът по лицензиране на оператора, както и всички обучения. Полет в условия на обледенение или гръмотевици е забранен.
Очаква се до края на 2026 г. да имаме всички 8 машини, които съгласно договора пристигат през шест месеца.