Световноизвестният дизайнер на кино продукции Алан Бене е в България за пореден път за работата си по филма "Angel".
От 1993 г. той работи по множество филми, част от които на някои от най-големите имена в киното като Педро Алмодовар и Уди Алън. Този месец той даде и ценни знания на студенти по кино и режисура от Нов български университет.
От архитектурата през рекламата към голямото кино. Това е пътят на испанския филмов дизайнер от френски произход Алан Бене. С първия си филм "Кика" той прави блестящ старт в света на киното, работейки за един от най-добрите испански филмови режисьори Педро Алмодовар.
„Живеех в Париж, след това се преместих в Мaдрид. Там рисувах декори за театъра и в един момент ми се обади Педро Алмодовар и с него направихме филма "Кика". За мен това беше една голяма изненада, но също така и привилегия, защото по този начин се отговориха вратите на киното за мен", разказва Бене.
Сред най-популярните филми, по които е работил Алан, е "Вики Кристина Барселона" на Уди Алън. Локацията на снимките е трябвало да бъде на не повече от 30 минути разстояние, защото Уди мразел шофирането. Не трябвало да има и никакви тунели по маршрута. На Бене му се наложило да търси сред стотици селски къщи в Барселона, докато се спре на 3, които да отговарят на тези изисквания.
„Познавах Уди Алън само от неговото творчество и затова за мен беше много трудно да се изправя лице в лице с една икона в киноизкуството, от която аз много съм се учел. Срещата ми с Уди беше много красива. Ние бяхме започнали работа по филма 4 месеца преди да се срещнем. Много добре се работи с него, защото той е много приятен като човек – много възпитан. Филмите му са сложни от психологическа гледна точка, но иначе не изискват много декори", разказва филмовият дизайнер.
Работата в киното го среща и с Хавиер Бардем, който е негов приятел извън снимачния сет.
„Познавам Хавиер още преди той да стане известен актьор и мога да кажа, че известността не го е променила в никакъв случай. Извън киното той е точно такъв, какъвто е и там - независимо че той е толкова известен и има петима телохранители, както става с повечето известни. В малкото свободно време, което ни остава, обичаме да ходим на по бира, да хапнем навън - това, което правят всички обикновени хора", разказва Алан.
Алан Бене работи по 4 филма с Бардем, последния от които „Да обичаш Пабло".
„Заснемането на този филм беше сложно и голямо предизвикателство, защото трябваше да пресъздадем една конкретна епоха в Колумбия. Освен това трябваше да снимаме в Меделин, обаче Меделин се свързва много тясно с името на Пабло Ескобар. Те не искаха повече да се снима на тази тема, затова една голяма част от филма снимахме в Богота. Колумбийските екипи са много добри и се работи чудесно с тях. В момента те снимат много филми поради финансовите преимущества, които могат да се намерят там", казва още Бене.
Поради същата причина София също е атрактивна дестинация за киноиндустрията. За първи път Алан работи в България през 2012 г.
„Много добре се работи с българските екипи и затова всяка година се връщам в България за филми, които са продуцирани както от българска страна, така и от испанска и американска. Това е едно чудесно място за работа. Техническият състав е много добър, както и съотношението между цена и качество на продукциите", споделя Алан Бене.
По негово предложение се снима у нас и филма "Никой не иска нощта".
„Беше доста сложно предизвикателство за нас. Да снимаме на Северния полюс или в северните страни щеше да ни струва много повече. Ето защо аз предложих на продуцентите да докараме целия филм тук, въпреки че беше доста трудно да превърнем екстериора в интериора на едно студио, за да снимаме, но нещата се получиха доста добре", казва още филмовият дизайнер.