Черната статистика по българските пътища продължава да стряска въпреки обещанията на поредица правителства драстично да намалят броя на жертвите и ранените при катастрофи. Каква е причината всяка година да губим стотици хора без война, смъртоносна епидемия или катаклизъм?
„Аз постигнах някаква малка победа с ефективната присъда на момчето, което уби дъщеря ми, но не мисля, че само в правосъдието е вината. Хората просто са безотговорни, не спазват знаците, не спазват елементарна култура на шофиране”, смята депутатът от ГЕРБ Нели Петрова, която преди седем години загуби дъщеря си на пешеходна пътека.
Според нея всичко зависи от семейната среда, обучението и възпитанието. На сходна позиция е и бившият шеф на КАТ Богдан Милчев. В студиото на „Тази неделя” обаче той отбеляза, че същите безотговорни шофьори стават много отговорни, когато карат в чужбина.
„Проблемът е в средата. Държавата е тази, която може да въздейства и да промени средата”, подчерта той.
Експертът по пътна безопасност отбеляза, че повече от 20 г. не се провежда обучение на учениците за опасностите на пътя, от повече от две десетилетия не са актуализирани и програмите, по които се подготвят новите водачи. Контролът не е ефективен, защото се базира на регламент от… 1969 г. Новите пътища пък са опасни, защото одиторите по пътна безопасност не си вършат работата.
Държавата трябва да направи нов модел за пътната безопасност, призова Милчев. По думите му за целта щатове от всички структури с отношение към проблема трябва да влязат в ново звено, което събира информация, следи дейността на останалите институции и работи за синхронизиране на законодателството, което в момента „се импровизира”.
Милчев посочи, че на 10 октомври ще има форум, на който очаква именно такъв ангажимент с конкретни срокове да бъде поет от премиера Бойко Борисов. Министър-председателят е обещал на гражданските организации, че ще могат да контролират дейността на новата структура.
Според статистиката на МВР от началото на година до 5 октомври при катастрофи у нас са загинали 466 души. Ако вярваме на цифрите, до 10 октомври, когато за пореден път държавата ще обяви война на войната по пътищата, жертвите ще са се увеличили с още 8.