Кой е позволил поставянето на светофар и маркировка, който принуждават всички камиони да преминават през наскоро открития паркинг на „Дунав мост 2“?

На кадри, изпратени от чужди превозвачи, се виждат частни охранители, поели пълен контрол върху пътя към Румъния през „Дунав мост 2“ нощно време. Николай е шофьор на камион, вози велосипеди, произведени в Монтана за Германия. Разказва ни какво се случва на шофьорите, които отказват да използват частния паркинг, преди да преминат по моста.

„Тук като минеш покрай тия момчета и тръгнеш нагоре, тръгват с моторетката и те снимат. А преди един месец имаше един с по-дебели вратленца. Защо задължително минаваме от тука? Аз съм тръгнал преди час и 20 минути и тук ми отива времето и трябва да спрем и да не работим. Онзи ден колегата са го гонили до горе с моторетка да го снимат. Снимат му номера и само му казват, че ще има проблеми, ако още веднъж го направи това нещо“, казва Николай.

Таксата за влизане в паркинга е 25 евро за чужд тир и 15 лева за български. Пътните знаци, светофар и маркировка изключват невлизане в паркинга за камионите, ако спазват знаците. Светофарът свети зелено само в посока частния паркинг, червено в посока моста, има и пътен знак, който забранява престоя на пътя. Номерче с ред за влизане в моста се издава в частния паркинг.

„АПИ не са го сложили този светофар. Той ми променя начина на работа. Първият път, когато влязох тук, 15 часа съм стоял. Аз за 15 часа отивам до Унгария“, обясни мъжът.

Снимка: bTV

Дали МВР съдейства за бизнеса на собствениците на паркинга, като е одобрило съществуването на светофар и пътна сигнализация, които да принуждава всички тирове да използват услугата на частната фирма? Задаваме този въпрос, както на вътрешното, така и на Министерство на транспорта, което е принципал на дружеството, опериращо моста. Попитахме Министерството на вътрешните работи също така дали теоретично е възможно да се организира движението на републикански път с маркировка, светофари и пътни знаци без одобрение и съгласуване от полицията. Засега нямаме отговор. Същите въпроси към министрите задават и двама депутати. Любен Иванов от ПП-ДБ и Димо Дренчев от „Възраждане“.

„Аз очаквам вътрешния министър да ми отговори, пуснал съм въпрос преди доста време, последните две седмици той не се яви“, казва Димо Дренчев от „Възраждане“.

„Проблемите фактически са няколко. Първо как държавата предоставя услугата буферен паркинг да се осъществява от някоя фирма без обществена поръчка и тази услуга е задължителна?! „, коментира Любен Иванов от ПП-ДБ.

Снимка: bTV

С униформи, които на пръв поглед създават впечатление, че са полицейски, момчета контролират трафика, в случай, че някой камион се обърка и не влезе в паркинга. Дори автомобилът на момчетата в сигнални униформи е същия като патрулните автомобили на МВР.

Дори да няма опашка, пак трябва да минеш през паркинга, така ли?

Няма момент да няма опашка

Ти ако не влезеш в паркинга, не можеш да минеш границата?

Трябва да си изчакаш реда. В момента има 280 камиона. Ако седи на пътя този камион, настаняваме ги, където има места, по-бързо да стават нещата.  

От видео, изпратено от чужди превозвачи, се виждат частните охранители, поели пълен контрол върху пътя към Румъния нощно време. Частната фирма на практика е поела организацията за преминаване на границата, заради номерата за ред за преминаване на моста. А редът може да бъде проследен само в паркинга.

Имаш ли избор да влезеш на паркинга или да не влезеш? 

Няма.

Трябва да влезеш?

Да.

Колко плащате вие?

15 лева. Дават ни пейджър и като звънне, тръгваш.

И в МРРБ вдигат рамене и не знаят как са се появили частните охранители, контролиращи трафика на „Дунав мост“.

Дружеството, което управлява моста, е принципал на Министерството на транспорта. От отговор на министъра на транспорта на парламентарно питане на депутата Димо Дренчев обаче става ясно, че и министерството не поема отговорност за новата организация на движението на „Дунав мост“.