На 25 и 26 октомври едни от най-известните имена в рекламния бизнес от световен мащаб ще изнесат публични лекции в България. Сред тях ще е и Александър Калчев - криейтив директор на DDB Paris. Той е българинът на най-високата позиция в рекламния бизнес на глобално ниво. Минал е през всички стъпала в йерархията на световна агенция.
Екип на bTV се срещна с него в Париж.
Преди да стигне до директорския кабинет тук, в Париж, Александър минава през класическата гимназия в София, учи философия в Шотландия, а после - дизайн в Германия. Признава, че винаги е мислел, че ще бъде преподавател по литература в университет. Увлича се по английската литература и френската литература.
„Аз съм малко или много книжен плъх. И ми е било безкрайно интересно да разбера неща, които ми изглеждат очевидни и лесни в ежедневието. Ако ги погледнем малко по-различно, всъщност нищо не е толкова очевидно”, споделя той.
За него фактът, че няма класически профил, заради начина, по който подхожда спрямо идеите и клиентите си, го прави интересен на правещите реклама.
Агенцията работи с лидери в областта на медиите, автомобилостроенето, парфюмерията, видеоигрите. И… малко необичайно, но и на човешките права. „Амнести интернешънъл” е сред клиентите. За Александър е важно да мотивирам младото поколение, което, по думите му, е безкрайно ангажирано, но ангажирано в социалните мрежи и недостатъчно в истинския живот.
В професията си Александър вижда коренни разлики между САЩ и Европа. Според него е ключово рекламата да изглежда по възможно най-американския начин и ще се говори за това, че определен продукт е с американско качество.
Според директора европейците не вярват на патетични послания. На Стария континент има нужда от повече хумор, като е важно да се наблегне на това какво даден продукт „ще направи за мен – човека”.
„Мисля, че най-важното за Европа е, че колкото повече пътуваме в нея и я опознаваме, толкова повече се чувстваме навсякъде вкъщи. Това е моето послание. Обикновено нещата, от които се страхуваме, които ни карат да издигаме стени и бариери, са нещата, които не познаваме. Въпреки че има безкрайно много позитивни неща в социалните мрежи, те създадоха този ефект - поради алгоритмите и филтрите им - хората, които следиш и с които общуваш, обикновено са само хората само с твоето мнение”, обяснява Александър.
Това за него означава, че нямаме контакт с другия, за разлика от времената на традиционните медии. Според него все по-трудно хората намират място за диалог и често отхвърлят мнението на останалите.
За последните 5 години екипът на Александър е спечелил над 40 награди „Златен лъв” – еквивалента на „Оскар” за рекламния бизнес. Според него обаче най-ценни са британските награди, защото във Великобритания рекламата е на светлинни години пред останалите, смята той и твърди, че там е най-трудно да ги убедиш, че твоята реклама е по-добра от тяхната.