„Един бизнес е като едно човешко тяло - трябва всичко да си му е на мястото и да работим в синхрон. По същия начин е и с таланта.Не е по-важна лявата или дясната ръка, важно е и двете координирано да работят, за да се постигне желаното действие. Тоест трябва да имаш и силна идея и да бъдеш силен в реализацията ѝ във всички аспекти. Не само технически, тъй като има много брилянтни идеи, добре реализирани технически, но без правилните умения да продаваш. Без правилния бизнес модел”. Така мисли Васил Терзиев.
Терзиев е един от основателите на „Телерик”. Най-успешната българска софтуерна компания, създадена и развита изцяло от БГ предприемачи. Сделката по придобиването й за рекордните 263 милиона долара е сред най-големите в корпоративната история.
Активен участник е в изграждането на стартъп екосистемата у нас. Васил Терзиев от години подкрепя с ангелски инвестиции десетки стартиращи фирми. Съосновател на академия „Телерик” - една от водещите образователни инициативи в България. В рубриката „Долината на успеха” той разказва за своя път в бизнеса.
„Името („Телерик”) го избрахме по няколко критерия. Искахме да е нещо, което е сравнително звучно на всички езици, където домейнът да няма тирета и да не е от 20 букви. И не на последно място, искахме да бъде нещо, което евентуално да бъде свързано с българската история. Знам, че хан Телерик е бил най-успешният владетел, но поне името звучеше добре и така се роди името на компанията.”, разкрива Терзиев.
Идеята за създаването на компанията се ражда малко случайно през 2002 г.
„Аз с тогавашните ми колеги, бъдещи съоснователи, по стечение на обстоятелствата напуснахме една фирма, в която работихме и четиримата и решихме, че ще изградим нещо наше си. Бяхме млади. Нямахме пред нас кой знае какви страхове и предизвикателства и решихме, че ще се пробваме да видим какво ще стане”, разказва Васил Терзиев.
„След като започнахме, решихме да пробваме да направим продукт от една експериментална изработка на Христо- единственият технически човек в екипа ни. И общо взето там, отново малко случайност имаше в цялата работа. В течение на обстоятелствата точно тогава „Майкрософт” бяха пуснали тяхната „дот нет" платформа. Тепърва започваше един изцяло нов пазар. Почнаха да се появяват компании, които разработват средства за разработка за този пазар и ние решихме да направим и ние продукт, който беше много сходен до продукта на една английска компания”, спомня си Терзиев.
„Общо взето години наред схемата ни беше да продължаваме да правим все повече, все по-добри продукти и да наблягаме на някои неща, които конкурентите ни не правиха. От рода на това да са по-естетически издържани. Поддръжката да е по-добра. И по този начин успяхме да се наложим като име, което съчетано с доста добрите ни възможности да намираме технически талант в България, страхотни хора в екипа”, разкрива формулата на успеха си бизнесменът.
Васил Терзиев отбелязва, че сега е много по-различно от времето, когато са започнали своя бизнес. „Когато ние започвахме като продуктова компания, нямаше никаква стартъп екосистема. ИТ секторът въобще не беше толкова развит и това понякога доста ни е пречило, туй като не сме могли да се учим от опита на другите. Защото просто нямаше продуктови компании, които да се сблъскват със същите проблеми”
„В момента много от тези неща ги има. Има го рисковия капитал. Има го знанието, има все повече успешни компании, до които можеш да се допиташ, от където можеш да вземеш знание”, казва Терзиев.
Съветът му към прихождащите в предприемачеството е „да са сигурни, че това, което правят като бизнес, като начинание, вярват в него. Тоест да има някаква тяхна лична история, която ги води натам. Проблем, с който са се сблъскали на работа. Лично преживяване, което ги води натам. Тоест да имат мисия за решаването на този проблем, а не просто да са чели, че някъде това е интересно и могат да се направят бързо някакви пари”
„По-устойчивите компании, тези които устояват на трудните времена, са тези, където основателите им имат много по-силна съпричастност към идеята, която седи зад компанията”, убеден е Терзиев.
И успехът, и провалът са еднакво важни като мотиватор. „Ако имаш само провали не е изключително полезно. Ако имаш само успехи пък не си много внимателен за това, че можеш да се провалиш и ставаш прекалено самоуверен. Търсенето на баланса, така че да не те е страх нито от провала, нито пък прекалено много да се омайваш от успеха, защото според мен това е ключът към това да си добър предприемач и лидер”, разкрива Терзиев.
Не е важно само да успееш, а как ще успееш. „Дали ще успеят като етични предприемачи, като такива, които разбират, че успехът не е само техен и на тези около тях, че за да се изгради нещо добро, трябва екипна работа, че когато една компания върви добре, трябва това нещо да се.. и хубавите и лошите неща да се разпределят с целия екип. Че трябва да бъдат отговорни като лидери, като част от тази общност, която се опитваме да изградим и реално, че когато станат успешни, тогава тепърва им започват задълженията, а не радостта от задълженията”, казва Терзиев.
Така че да може успехът да бъде преведен в успеха и за другите, така че тези, които идват след нас да им бъде още по-лесно и да могат да мечтаят за по-големи неща, да правят по-големи неща и по-бързо да поправят счупените неща около нас”, допълва бизнесменът.
Вижте цялото интервю на Васил Терзиев във видеото.