На летище София откриха най-големия безмитен магазин в България
Новата зона е изпълнена по най-модерните съвременни европейски и световни стандарти
Къде е България по пътя към единната европейска валута?
Еврото навърши 20 години. За това време единната валута влезе в портмонетата на над 340 млн. европейци в 19 държави-членки. България също се надява на зелена светлина към така наречената „чакалня”.
„България е длъжна някога да приеме еврото, не сме нито Дания, нито Великобритания. Не можем да кажем: „Не ни харесва еврото”. Въпросът е кога ще го приемем”, коментира икономистът Лъчезар Богданов.
Осем години от живота на еврото преминаха в преодоляването на гръцката криза, която застраши и целостта на еврозоната. През това време Гърция получи 289 млрд. евро, за да спазва строга финансова дисциплина.
„Когато казвам, че това е краят на кризата, това е край на цикъла за Гърция, но и е краят на кризата за еврозоната”, каза миналото лято европейският комисар по икономически и финансови въпроси Пиер Московиси.
С края на спасителната програма за южната ни съседка обаче назряха и проблеми с икономиката и банковата стабилност в Италия.
„Хората обвиняват единната валута, но трябва да обвиняват собствените си правителства”, посочва Богданов.
А уроците учат – преди да реши дали да даде зелена светлина за чакалнята на еврозоната, Европейската централна банка вече започна проверка на 6 от банките у нас.
„Сега влизането в еврозоната минава през присъединяване към Банковия съюз”, обясни еврокомисарят за еврото и социалния диалог Валдис Домбровскис.
Според икономисти реформите по пътя към еврото сами по себе си са полезни за страната ни.
„Всеки, който провери в страните от Източна Европа, които се присъединиха в последните 10 години, ще видят, че няма никаква промяна в месеца след влизане в еврозоната”, посочва Лъчезар Богданов.
В дългосрочен план цените неминуемо ще растат. България обаче все още е далеч от еврото.
Новата зона е изпълнена по най-модерните съвременни европейски и световни стандарти
Компании с повече от 45 милиона потребители се считат за много големи онлайн платформи и за тях важат по-строги правила
Влаковете ще са двуетажни и електрически