Сезон 2019 се очертава като сериозно изпитание за българския черноморски туризъм. Голяма роля за това имат неспирните скандали около качеството на продукта, предлаган от хотелиери, плажни концесионери и собственици на заведения по морето.
Вероятно няма български потребител на социалните мрежи, който през последните седмици да не се е сблъскал със снимка на касова бележка със смущаващо висока цена за сянка на плажа или пък за скромна консумация в близкото капанче.
Опитите на хотелиер да нарита изнервили го туристки пък стигнаха чак до медиите в Израел.
Докато властите осъзнаят наличието на даден проблем и започнат да мислят как да (обещаят, че ще) го решат, вече се е появил нов сюжет, който да разколебае планиращите да прекарат почивката си у нас.
Последиците са ясни – и то отново даже само от едно бързо преглеждане на фейсбука. Там не липсват кадри с празни родни плажове (извън не-точно-50-процентовата си безплатна зона) и драматични снимки от екзодуса на хиляди български граждани към плажовете на Гърция (пък ако ще и там да е обявено бедствено положение).
Дали проблемът е в реалния свят и реалните български туристически бизнес и власти, или пък всичко е просто плод на манипулациите в социалните мрежи? Без официално заявени претенции да дава отговор на този въпрос, кампания в социалните мрежи се опитва да убеди потребителите, че „родното море не е демоде“.
По следите на един хаштаг
„24 часа“ свързва кампанията #роднотоморенеедемоде със статус на актьора и режисьор Ники Илиев.
Сред подкрепилите кампанията е и неговият колега и директор на университетската телевизия „Алма Матер“ Башар Рахал.
Сред другите известни лица, споделили снимка с хаштага са председателят на федерацията по бокс Красимир Инински и на федерацията по кикбокс Галин Димов.
Сайтът „Трибюн“ открива голям брой политически лица, според които също #роднотоморенеедемоде.
Сред тях са депутатът от ГЕРБ Александър Иванов
Участва и общинският съветник от групата на управляващите в София Йоанна Драгнева
Снимка в подкрепа на черноморския туризъм у нас е споделила даже зам.-председателят на Комисията за финансов надзор Диана Йорданова
Компания в списъка с използвали хаштага ѝ прави и риалити звездата Златка Димитрова.
На абордаж
Лансирането на хаштага бързо стана повод някои онлайн потребители да заподозрат опит за политическа кампания през известни лица и чрез мобилизиране на партиен актив. Доказателства в тази посока към момента няма, но пък някои онлайн звезеци „превзеха“ хаштага, за да припомнят в снимки, статуси и колажи защо родното Черноморие се е докарало до положение туристическият сезон да се спасява чрез инфлуенсъри в социалните мрежи.
Кампанията стана повод и за дискусия за това как в ерата на интернет знаменитостите се прокарват послания към масовата аудитория без това да изглежда като очевидна агитация.
"Продуктът ни "море" не е демоде, но е в невиждана криза, защото аматьори се упражняват върху него и се работи на парче - преди две години с шумомери, тази година с инфлуенсъри. И така, докато по курортите не останат само нервни израелци, немски пенсионери и британци идващи със 100 паунда в джоба.", коментира комуникационният експерт Климент Йончев.
Доста по-крайна в мнението си е Letiashtata Kozzila Erato: "Не знам кого са вдигнали от гроба, за да измисли тоя хаштаг - Хачо Бояджиев, предполагам, но е чудесен хаштаг за всички граждани с москвичи и покривала за москвичи. Браво. Вашите ви търсят да ви бият".
Качеството на кампанията е поставено под въпрос и от други онлайн потребители:
Други гледат на кампанията с повече хумор:
Не е неочаквано и че ресорният министър Николина Ангелкова се оказва "герой" в някои публикации:
Някои от включилите се в кампанията лица предизвикаха разнопосочни реакции:
А понякога най-точната диагноза идва в римувана форма: