„Недопустимо е клиентите да бъдат принуждавани да си вземат нещо, което е извън техните потребности”. Това каза за „Тази сутрин” председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. По повод установените нарушения с разликите в цените за чадър и шезлонг по Черноморието той обясни, че е важно потребителите да не бъдат задължавани да наемат цял комплект.
Маргаритов е на мнение, че потребителите също трябва предварително да се информират за това каква услуга използват.
Според него комисията работи ефективно, но въпреки резултатите от проверките, не се взимат следващи мерки, които да променят условията.
Румен Драганов от Института за оценки и анализи в туризма пък заяви, че българският туризъм стои добре на външните пазари.
„Категорично сезонът не е пред провал. Негативната кампания срещу туризма у нас не се отразява в чужбина”. Драганов обясни, че ако интересът на чужденците, които летуват в България се наруши, те имат защита от туроператорите. Според него българските туристи като ползватели са ощетени.
Експертът критикува и министър Ангелкова, като заяви, че Министерството на туризма създава хаос в сектора. Също така обяви, че КЗП губи темпо и доверието на хората, тъй като работата в комисията не е ефективна.
За Драганов е важно да се създаде механизъм, който да прави проверки, да следи и отразява ефективно оплакванията на потребителите.
След като преди дни в студиото на „Лице в лице” министърът на туризма Николина Ангелкова каза, че средната цена на чадър и шезлонг варира между 4 и 7 лв, а в курорти като Слънчев бряг – 9 лв., проверка на bTV установи, че има разминавания в обявените цени и издадените касови бележки.
Въпреки че на плажа „Нестинарка” край Царево е обявена цена от 0,36 ст. за чадър, летовниците плащат по 5 лв. Комплект пък струва 15 лв. Стига се и до ситуация, в която нито летовниците, нито спасителите на плажа знаят цената, обявена на табелите.
При подобни нарушения може да бъде прекратен концесионния договор на плажа.
Експерти в Министерството на туризма обясниха, че на плаж „Нестинарка” са открити нарушения и е издаден констативен протокол. Заради неизпълнение на подписания договор за концесия ще бъде наложена неустойка в размер на 5% от годишната концесионна такса. По думите на експертите това е около 5 хил. лв. При второ нарушение договорът ще бъде прекратен.
Концесионерът ще бъде глобен директно заради неспазване на обявените в договора цени.