Световноизвестният графити артист Банкси, чиято самоличност продължава да озадачава арт критиците по цял свят, остави след себе си поредица от графити на тема миграция, алчност и жестокост, но този път в Париж.

Автентичността на рисунките е потвърдена от пиара на художника Джо Брукс пред вестник „Ню Йорк таймс”.

Първата рисунка се появи миналата седмица на Световния ден на бежанеца в близост до вече закрит мигрантски лагер в парижката столица. На нея малко чернокожо момиче рисува розов тапет по уличната стена, за да скрие черна свастика с него. В краката ѝ лежат намачкано одеяло и плюшено мече, които намекват, че детето е бездомно.

Следващата рисунка се появи няколко дни по-късно и представлява преработена версия на известната картина на Жак-Луи Дейвид, която изобразява Наполеон, пресичащ Алпите на кон.

Снимка: EPA/Reuters

Във варианта на Банкси обаче наметалото на Наполеон е плътно увито около него, което е препратка към въведената забрана за забулване във Франция от 2010 г.

Появата на графитите на Банкси съвпада с предстоящите заседания на Европейския съвет в Брюксел на тема миграция. На тях ще се обсъждат нови мерки за справяне с миграцията в Европа, както и построяването на лагери извън територията на континента.

Това не е първият път, в който графити артистът работи на тема миграция.

Другите графити на Банкси, появили се в Париж през тази седмица, засягат теми като алчност и жестокост. На един от тях се вижда плъх, който лети във въздуха на току що изстреляна тапа на шампанско, а на друг – мъж в костюм, който предлага кокал на куче без един крак, докато крие трион зад гърба си.

Снимка: EPA/Reuters

Един от графитите се появи в близост до зала „Батаклан”, в която по време на атентатите в Париж загинаха 90 души. Рисунката изобразява жена с воал пред лицето, очевидно в траур.

Въпросът е дали Париж ще успее да запази рисунките на световноизвестният графити артист – първият графит на детето със свастиката вече е задраскан със синя боя.