Въпрос: Къде отива обичта, която човек не успява да даде на другите? Отговор: Тя не се губи. Това е енергия, която се трансформира. От точно тази любов човек може да се възползва, за да стане по-добър.

Деян Лилич е любов – приета, дадена, споделена, обговорена, изживяна, претворена, мултиплицирана... Същият този актьор, на сцената на Народния театър в Ниш, вае един нетипичен (анти) Дон Жуан, който всъщност... не иска да бъде Дон Жуан. Архетип, разигран с болезнен реализъм между няколко съществуващи и несъществуващи светове – сред трагизъм, силно овкусен с ирония, човешки провокации, лицемерие, отчужденост и недоверие.

Много е важно в кой период от моя живот се появява Дон Жуан, защото не е все едно дали ще го изиграя на 30 или на 50 години, на 50 носиш много по-голямо изкуство в себе си, казва Лилич. Когато го наблюдаваш на сцената, оставаш с усещането, че той играе ролята на живота си, че изкуството, в случая – театърът, е преизпълнил цялото му същество, до една почти непробиваема сглобка без възможности за евакуация.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Е, оказва се, че един от най-добрите балкански артисти не просто плува, а се гмурка еднакво добре и в електроинженерството, парашутизма, аудио редактирането, IT-сферата, фотографията, правото на интелектуалната собственост, комуникацията в мениджмънта... И всичко това се случва на фона на бащинството, споделено с любовта на живота му, на територията на няколко държави едновременно...

Снимка: Даниел Димитров

Деян Лилич, в разговор с Даниел Димитров – за „Дон Жуан“, работата с българския режисьор Васил Василев и естетиката на спектакъла в Ниш, за разбирането на театъра отвъд езика, за усещането на бъдеш гост актьор. И още: Случвало ли се е животът да се разкрие чрез реплика, произнесена от сцената. Как успява да пази нормалността си извън театъра. Къде се намира в момента в собствената си житейска синусуида...

Дон Жуан от Ниш... Какво Ви привлича в един образ, текст, герой?

- Различно е при всеки текст, характер и образ. Много е важно в кой период от моя живот се появява. Защото не е все едно дали играеш Дон Жуан на 30 или на 50 години. На 50 носиш много по-голямо изкуство в себе си – за всичко, което е около теб и те засята. Когато правя образ, много искам да оставям част от със себе си в него. Защото аз съм преживял три войни. Много мои приятели загубих в тези войни, много неща ми минаха през главата, толкова много, че понякога си питам дали съм останал нормален... И явно, докато си задавам този въпрос, все още всичко е наред, нещата ще отидат на зле, ако спра да се съмнявам в себе си...

Затова в работата си искам да дам много от себе си, но да остана верен и на драматургията на текста. Искам между двете неща да има баланс, да не е само театрална игра, но да има и малко документалистика. Така публиката ще си даде сметка, че се случва нещо истинско и ще поиска да се припознае. Затова не се срамувам, когато давам от себе си, независимо дали става дума за сълзи или смях. Сцената ми е оправдание за всичко (Усмихва се – бел. а.).

С режисьора си говорихме много за Дон Жуан, който не иска да бъде Дон Жуан. И сега ще се опитам да обясня защо... Ето, например, Вие се казвате Даниел. Хората не познават Даниел, но имат мнение за него, че е такъв, такъв и такъв, защото са чули от някого, че е такъв. Същото е и с Дон Жуан – всички знаят кой е той, но никой не познава душата му. Ние искахме да влезем много дълбоко в душата на Дон Жуан. На мен много ми допада този прочит, иначе би било като всичките Донжуановци, които сме виждали.

Снимка: Даниел Димитров

Моят Дон Жуан не е убит физически в края на представлението. Ние го убиваме в мислите си. Аз лично не съм виждал Дон Жуан, който се предава на Бог и казва „Отче наш“...

Какво според Вас прави един спектакъл „жив“ – актьорът, текстът, режисурата, публиката...

- От всичко по малко, но най-много актьорът и публиката. Защото това не е снимка, не е филм. Театърът е тук и сега. Ако ти имаш живи актьори, които не просто си казват репликите, публиката това ще го усети. Няма какво да се лъжем. Тя не само усеща, но и помни.

Как бихте описал естетиката на спектакъла „Дон Жуан“?

- Интересно питане... (Замисля се – бел. а.). Въздушна... Няма определено време или място на действие. Може да е навсякъде... Може да е през 13-и, 14-и, 15-и век, или през 20-и, 21-и век, а може да го отнесеш и към 30-и век. Не е важно какви костюми или прически имат героите, важно е какво усещат... Ето защо, неща, писани преди 200-300 години, все още са актуални. И това не е заради думите, а заради хората. Така е и с Дон Жуан, който ще си е същият и през 30-и век.

Как усетихте българската публика?

- Играл съм в София седем или осем пъти, и много уважавам българската публика и българския театър. Това е образована, начетена, театрална публика, която знае какво гледа.

Бих искал да поговорим за още едно усещане – това да бъдеш разбран отвъд езика – чрез присъствие, харизма, енергия, жест...

- Това е много, много важно. Аз съм гледал японски, корейски, ирански, унгарски представления по класически творби, в които знам за какво иде реч и затова не чета субтитри. В такива случаи слушам фразата, опитвам се да усетя енергията, топлината на говора, бързината, очите на актьорите, емоцията – всичко това е равнопоставено и еднакво важно.

Снимка: Даниел Димитров

Аз, например, не съм голям фен на британския театър, в който актьорите имат феноменално говорене, но все пак това е техният роден език. Нормално е да го говорят много по-добре от мен. Българските актьори, например, имат друга емоция. Няма хлад. Те могат да играят и без думи, и това ще се усети...

И за едно последно усещане – това да бъдеш гост актьор. Чувствате ли се като чужд сред свои, когато сте гост актьор някъде? Или пък, независимо от сцената и трупата, винаги се чувствате пилот, както казвате в едно интервю...

- (Смее се – бел. а.) Аз много ясно си давам сметка, че съм гост актьор... Много е интересно... Аз бях зад кулисите, до сами сцената, 20-25 минути преди да започне представлението, наблюдавах публиката, докато се настаняваше по местата си, и си мислех: Ок, Народен театър „Иван Вазов“, важна сцена – няма какво да се лъжем. Аз съм Дон Жуан. Не съм го играл от четири месеца. Имаме двама нови актьори. Но все пак това е една сцена. Тези дъски ще ме усетят и аз тях ще ги усетя. Да, аз се чувствам като чужденец, но когато изляза на сцената, вече съм у дома си.

А това чувство – на чужденеца, има ли го, ако става дума за самата трупа, с която играете? Вие доста често сте гост актьор...

- Аха, сега разбирам, че въпросът има и друга страна, но то май пак е същото – отначало това чувство изглежда непреодолимо – до момента, в който стъпя на сцената...

По-добре е да крещиш, изнасилваш, разрушаваш на сцената, отколкото на улицата и в живота, казвате през 2019 г. Не е ли малко опасно това, като се има предвид, че днешната аудитория, не само театралната, попива всичко едно към едно?

- Все още мисля така, че е по-добре да убиваш и изнасилваш на сцената, и въобще да правиш всякакви злини там, но да бъдеш добър, когато излезеш на улицата.

Снимка: Даниел Димитров

Всички знаем, че през годините театърът е правил революции, и е носил промяната в себе си. Затова все си мисля, че хората могат да отсяват и да възпитават у себе си кое е добро и кое не е добро.

Случвало ли Ви се е животът да Ви се разкрие чрез реплика, произнесена от сцената?

- Да, постоянно се случва, въпреки че в момента не мога да се сетя. От „Хамлет“, например, изскачат много такива думи, както и от „Майстора и Маргарита“, и от „Иванов“, и от „Едип цар“. Факт е, че модерната драматургия черпи много думи от живота... Театърът е жив и е нормално да е обвързан с живота. Аз обичам думите, които са с по-философска насоченост, и са свързани с качеството ни на живот...

Къде отива обичта, която човек не успява да даде?

- Тя не се губи. Това е енергия, която се трансформира. От точно тази любов човек може да се възползва, за да стане по-добър. Ако я пазиш и отглеждаш, тя може да се мултиплицира и да отваря врати, които до този момент са били здраво заключени.

Как успявате да пазите нормалността си извън театъра?

- Аз имам много приятели извън театъра, които нямат нищо общо с моята професия. Между другото, моята първа професия е електроинженер, после станах актьор. И понякога се питам защо не си останах жичкаджия (Смее се – бел. а.). Освен това съм и парашутист, но откакто ми се родиха двете деца, внимавам малко повече с парашутизма (Смее се, Деян Лилич има деца на 11 и на 9 години – бел. а.). Истината е, че през последните аз и съпругата ми, която е моята голяма любов, решихме да инвестираме най-много в децата ни. Иначе, аз се занимавам също с аудио редактиране. В момента уча архитектура на базата данни. Обожавам и фотографията. Имам и магистратура по право на интелектуалната собственост, което е много важно за хората на изкуството. От 20 години преподавам комуникация в мениджмънта, което е много интересна професия.

Снимка: Даниел Димитров

Както виждате, има доста неща около мен, освен актьорството, за които по принцип не говоря, но Вие ме провокирахте (Усмихва се – бел. .а). Един приятел се шегува, че в моето CV актьорската част заема най-малко място.

Има ли дума, която най-добре Ви определя като човек?

- Няма една дума. Защото аз самият не вярвам на само една дума. Животът е като синусуида – един път си горе, после долу, после пак горе и така нататък. Затова, когато си горе, трябва да оставаш човек, тъй като един ден ще паднеш, и това е съвсем нормално. А когато си долу, не трябва да се разочароваш, защото един ден пак ще си горе...

Сега къде сте в тази синусуида?

- Ха! Чудесен въпрос! В момента се качвам нагоре...

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- (Отговаря без да се замисля – бел. а.) Хората. Толкова е просто...

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK