Началото на втория конкурс Jameson First Shot е вече дадено - той ще отличи още трима участници, които ще заснемат през 2013 г. своя филм с продуцентската компания на Кевин Спейси Trigger Street и с участието на звезда от световна величина. Тази година обаче конкурсът започна с предизвикателството, отправено към България - Trigger Street за първи път ще покани и един кино репортер на снимачната си площадка в Лос Анджелис, както и на трите премиери в Ню Йорк, Москва и Йоханесбург. Единия от журито, което ще има нелеката задача да избере най-подходящия човек, е журналиста Георги Тошев. Нека видим какви са козовете му!

Здравей! Успя ли да изгледаш продукциите на тримата победители от Jameson First Shot миналата година, които заснеха късометражните филми "Пликът", "Вентрилоквистът" и "Зъболекарски истории"? С какво те впечатлиха?

Успях да изгледам и трите филма. Впечатлен съм от изключителната креативност на тези млади режисьори дебютанти. Има нещо много различно като кино език, нещо много оригинално - нещо, което не се среща при големите кинорежисьори, независимо дали са комерсиални или са представители на т.нар. авторско кино. Има една нахална увереност, която на мен ми е много симпатична, в начина, по който тези трима млади режисьори работят с кино езика. Всеки един от филмите е много различен, но много категоричен дори с грешките си в посоката, която е избрана да се разкаже една история. Ето защо за мен тези три филма са истинско откритие и една много голяма надежда, че в бъдеще всички ние, които сме изкушени от киното и като зрители, ще има какво да гледаме - ще има нови и интересни филми, които са доста провокативни и в същото време направени с майсторството на хора, които добре познават кино езика.

През 2013 г. Trigger Street за първи път ще покани и един гост на снимачната си площадка в Лос Анджелис, както и на трите премиери в Ню Йорк, Москва и Йоханесбург. Какви съвети би дал на участниците в конкурса за българския кино репортер?

На българските кино репортери, които ще получат един огромен шанс първо да премерят сили тук в България с идеите си и второ - един от тях да замине на снимачната площадка на нещо, което ще бъде част от историята на киното в бъдеще. Съветвам ги първо да бъдат много сигурни какво искат да разкажат и как да го направят и да внимават да не искат да кажат в тази кратка форма всичко, което ги вълнува в момента. Съветвам ги да се концентрират върху това, да запечатят случването на един филмов процес максимално автентично, защото в крайна сметка, те са репортери, които отразяват това, което ще се случи на снимачната площадка, но в същото време те са и равностойни кино разказвачи на една история, разказваща за това, как се случва един късометражен филм и то в една толкова популярна кино студия, каквато е на Кевин Спейси.

За да спечелят своето място на снимачната площадка в Лос Анджелис и да присъстват на трите световни премиери, участниците ще трябва да убедят журито, че са истински киномани. С какви въпроси ще ги посрещнеш?

Аз няма да кажа сега въпросите, които ще имам към тях. Със сигурност те ще бъдат провокирани от това до каква степен хората, които ще кандидатстват да бъдат репортери, са любопитни. За мен истинското любопитство е в основата на репортерската професия, а уверявам ви, това е една от най-пленителните професии - да можеш да разказваш тук и сега какво се случва на другите. Така че аз нямам готови въпроси и готови рецепти, както не съм имал и със студентите, на които преподавам. Но аз знам какво изисквам от тях и на първо място това е да бъдат любопитни, достатъчно изкушени от киното и достатъчно категорични в желанието си да разкажат на другите какво се случва там, в Лос Анджелис.

Бъдещият кино репортер трябва да представи свое видео-ревю за филмите победители в миналогодишния конкурс Jameson First Shot. Трябва да притежава богата кино култура и да поднесе гледната си точка в атрактивна форма. Какви качества още ще търсиш у кандидатите?

За мен е много важно човек, който твърди, че обича киното, да го и познава. Затова аз се надявам хората, които ще ни покажат техните ревюта да умеят увлекателно и много лично да ме убедят, че филмите, които са гледали, ги касаят по някакъв начин. Ти можеш да бъдеш критичен, ти можеш да бъдеш много положителен в мнението си и в рецензията си за един или всички от тези три филма, но за мен е изключително важно човекът, който е направил ревюто, да ме убеди, че това, което е видял наистина го касае. И да ме убеди, че той познава историята на киното и че може да съотнесе това, което той е видял с най-добрите образци - да го постави някъде в чекмеджето от добри и лоши примери в киноиндустрията.

Какви съвети би дал на желаещите да участват в конкурса, така че да повишат шанса си да станат победители?

Не съм много по съветите, но това което бих казал, е да бъдат любопитни, наистина да се интересуват от кино и да ме убедят, че то им е важно и не просто като хоби и убиване на свободно време. Едно от основните свойства на киното е да променя другите и аз мисля, че именно затова е толкова велико изкуство - то успява по някакъв начин да променя своите зрители. И ако бъдещите кандидати ме убедят в желанието си да бъдат почтени разказвачи и хора, които отразяват случването на един кино процес, тогава аз ще застана зад тяхната кандидатура да заминат, да видят, да заснемат и да ни разкажат след това какво се е случило по време на снимките на тези нови филми.

Ти си журналист. Би ли се включил в конкурса, ако не беше в журито и защо?

О, разбира се, че бих се включил. Аз продължавам да снимам и смятам, че това е една от най-"сладките" професии - на репортера. Още повече, когато имаш предизвикателството от една страна да стоят млади и неизвестни кино творци, които сега правят първите си стъпки, и от друга страна стои една толкова мощна компания като Jameson, която прави възможно и ти създава всички условия това да ти се случи. И не на последно място - срещата с две от най-големите и емблематични фигури в съвременното кино - Кевин Спейси и Уилям Дефо. Изброих само няколко компонента за това защо си струва да се включа самият аз. Още повече, че аз обичам да бъда на места, на които не знам какво ще се случи, защото то е като да отидеш и да отразяваш военен конфликт в Афганистан - ти никога не знаеш какво се случва. Съжалявам, че съм жури, защото иначе със сигурност бих се кандидатирал, тъй като за това нещо няма значение възраст, няма значение и опита, а важно е желанието, любопитството и добрата филмова култура, която човек би защитил, правейки подобен материал.

Освен теб, в журито влизат сценариста Теодора Василева и режисьора Драго Шолев. Вълнуваш ли се, че си част от него?

По-добре познавам Теодора и смятам, че тя е един от най-адекватните сценаристи, един от хората, които промени представата ни за български сериал в последните двайсет и няколко години. Теодора е на първо място един изключителен журналист, след което може би най-добрият сценарист в съвременното българско кино, особено в жанра телевизионен сериал. А Драго е един режисьор, който още с дебюта си ме накара да стана един от феновете му, защото филмът му "Подслон" не само му донесе награди, но това е една много смела и категорична заявка, че в България авторското кино може да бъде и касово. Така че в тази компания аз се чувствам много спокоен, много любопитен и много нетърпелив да започнем работа!

Целия разговор с Георги Тошев вижте във видеото с него: