Управителката на банков клон в Нова Загора, обвинена в присвояване на огромни суми от сметки на клиенти, остава в ареста. Броят на измамените в банковия клон по информация на bTV е между 40 и 50 души.
Сумите, които са изтеглени от сметките им, варират между 25 хиляди и 200 хиляди лева.
Този инцидент обаче не е единственият, при който „вътрешен човек” е причина за изчезването на суми от сметки.
През 2009 г. служител на банка присвоява близо 90 хиляди лева, като успява да източи сметките на 40 клиенти. Той е съставял фалшиви платежни нареждания, с които теглил различни суми от чуждите влогове.
През 2017 г. пък футболистът Мартин Петров установява, че от сметката му са изчезнали близо 4 милиона лева. Личен банкер е управлявал сметките му от години, но самият Петров твърди, че не е оторизирал служителката на банката за операциите. Футболистът води и дело срещу банката.
А как да се предпазим в подобна ситуация?
Ако парите ни оставени на влог в банка изчезнат заради злоупотреба на служител, финансовата институция носи отговорност, твърдят специалистите по банково право.
„Банката трябва да възстанови парите на вложителя. С други думи, тя е приела неговите пари и по силата както на общата уредба на паричния влог в Закона за задълженията и договорите, така и в търговския закон, тя трябва да му върне номинала на внесените пари”, обясни Валери Димитров от катедра „Публичноправни науки” в УНСС.
Докато банката върне парите обаче, може да претърпим загуби. Например предстоят ни разплащания, а сумите за тях ги няма заради злоупотреба.
Допълнително обезщетение за това банката едва ли ще даде автоматично. „Най-добре е просто да се обърнете към компетентен адвокат, който да състави исковата молба, да изясни всички неща по случая и да се води дело срещу банката”, посочи Димитров.
Експерти отчитат, че банките имат вътрешни правила за сигурност, които не огласяват публично. Дори и най-древните принципи за защита обаче може да не сработят.
„Всяка една операция трябва да бъде проверена и оторизирана от поне двама служители на банката. Много често обаче банковите служители работят дълго време заедно, познават се разменят си паролите уж за по-бързо, имат си доверие, което означава, че един недобросъвестен служител има възможността да извърши разпоредително действие сам. И се прави, че от името на свой колега потвърждава – тогава отговорност носят и двамата”, заяви финансовият анализатор Емил Хърсев.
За да не останем неприятно изненадани, можем да искаме есемес известяване за всяко движение на парите ни. Редовни проверки на сметките ни през мобилното банкиране също могат да дадат бърза информация ако от банката изчезнат наши пари.