В София започна новото пренареждане на жълтите павета в столицата. От фирмата изпълнител „Трейс Груп“ казаха за bTV, че знаят как да работят и няма повредени павета.

От фирмата са категорични, че този път проблем няма да има, защото технологията е нова и тествана, материалите също.

Още в първите часове обаче на редакционната ни поща пристигнаха сигнали за „къртене с кирки“ на историческия паваж.

Снимка: btvnovinite.bg

Свързахме се с различни пътни експерти, които твърдят, че има технология само за нареждането, но не и за изваждането на жълтите павета. Задължително е те да се вадят внимателно, без да се нарушава целостта им.

Питаме историка доц. Тодор Чобанов дали ваденето с кирка е правилно за тази настилка.

„Желателно е паветата да не бъдат удряни отгоре. Все пак това са павета на повече от 100 години. Един век върху тях са минавали стотици хиляди автомобили, тежка техника, гергьовденският танк ги натиска всяка година, така че те са на една вече крехка възраст и трябва да се избягват силни удари. Най-добре, когато това е възможно да се вадят на ръка. Няма в учебниците технология за вадене, има технология за полагане. Това е разковничето. Нека да си кажем, както и да ги редим това са павета на повече от век, това е керамика, която никой не си е представял, че ще има такова натоварване, което е ежедневно“, коментира доц. Чобанов.

За да се избягват нередности най-важен според него е контролът.

Снимка: btvnovinite.bg

Демонтажът на историческата настилка ще отнеме между 10 и 15 дни. Очаква се новото пренареждане да бъде завършено в средата на месец септември.