Министърът на транспорта освободи част от ръководството на БДЖ. Нарушения са открити по два договора за ремонт на вагони и за охрана за милиони левове, които bTV осветли в свое разследване.
От постовете си тръгват Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ". Останалите трима шефове в железниците могат да продължат да управляват дружеството до попълването на овакантените места.
Сред мотивите за решението на транспортния министър са влошени показатели на дружеството сравнено с 2020 г. година. От началото на тази пък е имало над 70 000 закъснения на пътнически влакове и лоша организация при товарните превози. Нередности са открити и при поръчки за милиони, за които ви разказахме в разследване на колегата Марин Николов.
Железниците са възложили и двата договора за вагоните и за охраната преди назначаването на служебното правителство.
„По отношение на поръчката за ремонт на локомотиви там изпълнителят е избран без предварително обявление с договоряне, което не е довело до никакъв икономически ефект за самата компания, цената е доста завишена, по-скоро като за купуване на нов вагон, а не за ремонт“, обясни транспортният министър Георги Тодоров.
В началото на юни вече освободеният Григори Григоров обясни пред bTV, че избраният завод е произвел вагоните и държи интелектуално право върху модела им.
Другият договор, отново за милиони, пък залага на повече камери и по-малко охранители за сигурността на обектите на БДЖ. На персонала от охраната се предлага да работят към фирмата изпълнител.
От синдиката на железничарите към КНСБ настояват договора за охрана да бъде развален.
„Ние продължаваме да твърдим, че този договор не е изгоден. Защо трябва да гоним хора на БДЖ и защо трябва да плащаме заплати на външна фирма“, пита Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ.
Двете обществени поръчки са изпратени до финансовата инспекция.
Двамата освободени ръководители в БДЖ не бяха открити за коментар.