В момента комуникацията със собственика на заседналия край Камен бряг кораб е силно ограничена. "По информацията, която имаме в момента, той води преговори със застрахователя, за да се определи статутът на кораба "чисто правно" и дали той да бъде обявен за потънало имущество и "тотално погубен" и в този случай отиваме към друга процедура", съобщи кап. Валентин Енчев от „Морска администрация“ на специален брифинг.
В такъв случай застрахователят ще стартира процедура за операция по изваждане на "потънало имущество", а в така ситуация по силата на международната конвенция, която е подписала България, държавата ни може да се намеси пряко, ако става дума за опасен товар, каза Енчев.
По информация на "Морска администрация" от вторник собственикът на плавателния съд е обсъждал отново варианта за наемане на компания за провеждане на „салвидж“ операция, която да осъществи неговото извеждане, но представители на спряганата за тази акция компания са коментирали, че според тях не могат да бъдат предприети действия по-рано от април месец догодина заради метрологичните условия.
По думите на Енчев "техните коментари оставяме на тях, а ние си продължаваме по процеса с изготвения план".
Ние можем да предприемем действия веднага или да чакаме провеждането на търг от застрахователя за компания, която да извърши такава операция и това да стане в рамките на седмица, каза Енчев.
"Няма изтичане на гориво или разсипване товар от кораба, който е в стабилно състояние"
При последния оглед на кораба е установено, че няма изтичане на гориво, нито разсипване на товара във водите около кораба, които биха замърсили морската среда и биха повлияли на флората и фауната в района, съобщи шефът на "Морска администрация" капитан Венцислав Иванов.
От "Морска администрация" показа видео, заснето от водолазите по време на огледа, от който става ясно какво е състоянието на "Вера Су".
В момента винторулевата група на кораба е свободна и не са установени поражения по нея. Има две пробойни на корпуса, които са се получили при засядането и не са установени нови. Според капитан Иванов за това е способствало пясъчното дъно и липсата на големи камъни на на мястото, където е заседнал кораба.
Корабът е "седнал стабилно" и не се очакват ново разцепване на корпуса или по обшивката му, о0бяви Иванов.
Три са основните версии за наводняването на машинното отделение, което, по думите на моряците напуснали кораба, е било сухо, докато те са били там.
"Съмнения за наводняване на машинното"
"80% от водата е нахлула през вратата на кърмата, която или не е била добре затворена или е имала проблем с уплътненията, но водата в машинното се е пълнила с дни", заяви шефът на "Морска администрация".
"Съмненията са налице, защото такава врата е трябвало да бъде плътно затворена", коментира капитан Венцислав Иванов, който коментира "промяната на геометрията на кораба", след като екипажът го е напуснал.
Другият вариант да е нахлула през крана, осигуряващ вода за противопожарната система и охлаждането на двигателите, ако не е бил напълно затворен, но "по системата на скачените съдове" няма как тя да достигне това ниво в машинното отделение.
Третата възможност за нахлуването на водата е "компрометирана преграда между последните два баластни танка и машинното отделение, но и там сме в хипотезата на скачените съдове", каза Иванов.
За да се установи как е наводнено машинното от "Морска администрация" ще проведат експеримент, изпомпвайки част от водата, за да видят дали ще се напълни отново помещението до същото ниво.
Шефът на "Аварийно спасяване" към "Морска администрация" Румен Николов пък отбеляза, че изнесената информация не е обвинение, че отсекът "е наводнен нарочно".