Не патова, а много добра ситуация на фона на възможните развития – така транспортният министър Росен Желязков коментира в Брюксел пред журналисти решението на Комисията по транспорт в Европейския парламент да приеме само една трета от т.нар пакет „Макрон”, който вдигна на протест транспортния бранш.

Промените, които включват задължително прибиране на шофьорите всеки месец и забрана да спят в камионите, са сочени като огромна заплаха за бранша у нас и в други източноевропейски страни.

„Тези предложения разделят Европа на централни и периферни държави, нарушават принципите на функциониране на ЕС – единен пазар, свободно движение на хора, защита на конкуренцията. Всичко това с тези предложения е нарушено и е нарушено по един протекционистки начин, което би дало основание да бъдат атакувани в съда”, посочи Желязков.

По думите му за пръв път се случва при гласуване на системни решения част от предложенията да получат подкрепа, а част – не. Затова и координаторите по политически признак в рамките на комисията ще решат през следващата седмица дали процедурата да продължи към пленарната зала.

„В този вид в края на мандата текстове, които разделят държави, бизнеси и общества не могат да бъдат гледани”, категоричен беше транспортният министър. Той посочи, че нашата страна и нейните представители в ЕП ще работят за това да не се стигне до гласуване в парламента.

„Ако до края на месеца не бъдат внесен (пакетът-б.р.), в рамките на този парламент по процедура няма как да бъде разгледан”, посочи Росен Желязков.

Ако все пак се стигне до гласуване, нашата страна ще се бори за отпадане на искане за прибиране на превозните средства, защото то не е фигурирало в първоначалното предложение на ЕК.

Той призна, че защитниците на българската теза са малцинство и е силен „алиансът, който настоява този пакет да бъде приет на всяка цена с всички рестриктивни за нас условия”. Той не изключи и възможността в крайна сметка целият пакет „Мобилност” да влезе в пленарна зала, въпреки неуспехът му в комисията.

„Трябва да е ясно, че законодателство в сферата на транспорта и на мобилността, за да не се стигне до фрагментиране на пазара такова, каквото наблюдаваме в национални законодателства и национални решения”, подчерта Желязков, като даде пример с нови рестриктивни разпоредби във Франция и Италия. По думите му България подкрепя ЕК в наказателните процедури срещу тях.