Спряха поръчката за медицински хеликоптери. Причината - единственият кандидат е предложил по-висока цена от максималната зададена от ведомството. Така България остава без въздушни линейки неясно докога.

През годините в планините Красимир Стоянов участва в много спасителни акции. Ярко си спомня две. Първата е през 1994 година на връх Амбарица, когато загиват 12 туристи.

„Тогава разполагахме с тежък тип хеликоптери. Благодарение на това, че имахме чудесно взаимодействие, успяхме да спасим много хора. Без хеликоптер беше немислимо да го направим. 20 души бяха по билото, половината не можеха да се движат сами“, разказа той.

Вторият случай - с паднала парапланеристка.

„Беше на операционната маса след час и половина, благодарение на което оцеля“, добави Красимир Стоянов.

Сега единственият кандидат по обществената поръчка за помощ по въздуха пише, че не само не могат да се вместят в зададения бюджет, а и че трудно ще доставят машината в срок до декември 2023 г.

„Още преди пускането на обществената поръчка, ми беше ясно, че тя няма как да се осъществи. Тя е направена със страшно много грешки. Медицинският хеликотер е нужен навсякъде - в магистралата, в производсдствени аварии, в планината“, заяви инж. Мариян Боновски – член на Световната хеликоптерна асоциация.

От здравното министерство казват, че няма риск от неспазване на сроковете, заложени в Плана за възстановяване.

"В Министерството на здравеопазването се сформира работна група, която да разгледа отново параметрите на поръчката и в зависимост от потенциалните рискове, в случай на необходимост, да предложи и промени в условията на процедурата", заявиха от ведомството.

Според Плана за възстановяване Спешната помощ по въздуха ще помогне за намаляване с 20 на сто смъртните случаи от злополуки, изискващи медицинска помощ в рамките на така нареченият златен час.