Според университетски проучвания антиблокиращата система Ей Би Ес (ABS) намалява риска от верижна катастрофа или челен удар с 18 процента и с 35 процента намалява риска колата да излезе от пътя.

Ако няма такава система - при натискане на спирачките, дисковете прихващат колелото и започва търкане на гумата в настилката, докато колата спре. Спирачният път е дълъг, зависи от много фактори, а колата е неуправляема.

При автомобилите с Ей Би Ес механизмът на спиране е малко по-различен. Изглежда "накъсно" движението на гумата. Колелата не се блокират при рязко натискане на педала на спирачките, тоест ефектът на шейната тук го няма. Има максимално сцепление с пътя. В резултат спирачният път е значително по-къс и имаме по-голям контрол върху автомобила.

При два автомобила при еднакви условия, с една и съща скорост, единият с антиблокираща система, другият без такава система - при натискане на спирачките се вижда, че автомобилът с Ей Би Ес спира почти два пъти по-бързо, отколкото този без системата.

Димитър Илиев е многократен шампион на българия по автомобилизъм. Въпреки че има уменията и възможностите да кара бързо, рядко си го позволява и то само на писта.

Според него спирачните системи са неизменна част от автомобилите днес. Въпреки това, шофьорите не трябва да изпадат в синдрома на „Титаник”.

„Това е предоверяване. За "Титаник" са си мислили, че никога няма да потъне. Наистина най-важната система за мен е това, което се случва в главата на човека. Автомобил не се кара с крака и ръце. Той се кара с глава”, заяви Димитър Илиев.

Според Димитър много от шофьорите не познават възможностите на автомобила, който управляват. Категоричен е обаче - каквото и да се случи на пътя трябва да има мигновенна реакция.

Повечето от шофьорите ги е страх да натискат спирачка. Примерно, идвайки с висока скорост на магистралата 120-140 километра в час...повечето ще спират плавно...ще натискат полека, ще внимават в това как спират, като през това време губят ценни метри”.

Именно Ей Би Ес системата предотвратява усукване на колата при екстрено спиране. Без нея обаче, рязкото натискане на спирачката е пагубно.

„Там трябва шофьорът да проявява усет да натиска, да отпуска, да натиска, да отпуска, така нареченото пулсиращо спиране, за да запази правата посока на автомобила. Иначе има голям риск колата да се завърти...веднъж завърти ли се автомобилът, той става неконтролируем”.

Бившият автомобилен състезател има свое правило за дистанцията.

„Дистанцията винаги се мери във време, никога в метри. Защото тя при различната скорост е различни метри и трябва да бъде 3 секунди от предния автмобил. Много лесно се мери. Преминавайки покрай някаква мярка, бележка...може да бъде дърво или знак. Задницата на автмобила пред нас - започвате да броите. На три трябва и вие да преминете през същия маркер”, обясни Димитър.

Ако попаднете в аквапланинг, докато шофирате, Димитър съветва да не се натискат спирачки, а да изчакате излизане от рисковия участък.

КАТ прави статистика на възрастта на колите през 5 години

Според последните данни от 2014 г. общо регистрираните автомобили в страната са почти 2 милиона и 900 хиляди.

Най-голям процент от леките автомобили са над 20 години - около 36% от общо регистрираните. Следват колите на възраст между 15 и 20 години - 32-е на сто.

Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни.

Старият автопарк, според експерти, също е причина за честите катастрофи по пътищата ни.