Скандал след поправки в Застрахователния кодекс. Предложенията въвеждат лимит за част от обезщетенията при смърт при катастрофа. Вносител е председателят на бюджетната комисия от ГЕРБ Менда Стоянова. След остра обществена реакция обаче премиерът разпореди текстовете да не се гласуват преди да бъдат широко обсъдени.
Поправките предвиждат лимит на обезщетенията за причинени страдания на близките на загинали при катастрофи.
В проекта е заложено максималното обезщетение за неимуществени вреди на най-близките да е 20 хиляди лева, а за братя и сестри до 15 хиляди лева.
Предложенията идват, след като съдебно решение разшири кръга на лицата, които имат право на обезщетения след смърт на пътя.
Застрахователите не веднъж предупредиха, че без въвеждането на лимит за обезщетенията, задължителната "Гражданска отговорност" ще поскъпне до 800 лева.
Племенникът на Велина Генова е роден след 4 години инвитро процедури. Едва на 5 г. обаче детето остава без баща. След тежка катастрофа оцеляват само той и майка му.
„Мечтае за баща си всеки ден. Иска да говори с него, да го научи да плува”, каза Велина Генова.
Шофьорът, причинил катастрофата, е признал вината си. Сестрата на Велина обаче все още чака възмездие.
„Няма такава цена, нито наказание достатъчно справедливо, защото няма връщане назад”, допълни Велина Генова.
В момента средният размер на обезщетенията за неимуществени вреди, които се присъждат е 95 хиляди лева. С предложените лимити сумата се намалява близо 5 пъти.
От Асоциацията на застрахователите обясниха, че се предлага лимит само на обезщетенията за болки и страдания, но не и за материалните щети.
"Изплащанията на обезщетения за материални щети и последици от ПТП не се ограничават. Те остават според покритието на застраховката „Гражданска отговорност” до 10 млн. лв.", казват от Асоциацията на застрахователите.
Според тях, ако не се въведат лимити, цената на Гражданската отговорност ще стане непосилна за много българи, а това ще увеличи колите без застраховка на улицата. Според Асоциацията на пострадалите при катастрофи, обаче, решението е не да се намалят обезщетенията, а да се въведат по-скъпи застраховки за нарушителите на пътя.
„Бонус-малус би решила проблема, а не да се поставя лимит на цената на човешкия живот. Ако в България пътния травматизъм се ограничи, застрахователите няма да плащат такива щети”, каза Златина Илиева от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Дебатът по темата предстои. Утре застрахователите ще представят аргументите си в детайли.
Заради упреците, че се поставя символична цена на човешкия живот премиерът и председател на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на депутатите си да не гласуват предложените лимити преди да има обществен дебат по тях. А вносителят на текстовете Менда Стоянова обясни, че такъв ще има на заседанието на бюджетната комисия четвъртък.