Освен по въздух, от 31 март България става част от Шенген и по вода.
Заради несигурната обстановка в Черно море, вече 8 години голям круизен кораб не е акостирал на българско пристанище. По данни на туроператори, за миналата година е имало заявени 12 пътнически кораба, но нито един не е влязъл в Черно море.
За тази година все още има заявен един круизер. Дали ще дойде, не е ясно. Така или иначе, гишетата на Гранична полиция на Морската гара са в пълна готовност да посрещат пътници.
Най-съществени ще са промените за пасажерите на круизните кораби и яхти. Дали плавателният съд ще бъде освободен от гранична проверка зависи от дестинацията му. Кораби, чийто маршрут минава само през пристанища от шенгенското пространство, няма да бъдат проверявани.
"Пасажерите на тези кораби ще могат бързо да преминават, това ще увеличи времето за техния престой в пристанищните градове за посещение на туристически дестинации", каза главен инспектор Антония Томова, началник сектор "Гранични проверки" в РДГП- Бургас.
Проверка ще има ако корабът идва от Истанбул, но не и ако пристига от Констанца или ако първо спре във Варна и продължи за Бургас. При яхтите режимът ще е по-свободен.
"Биха могли тези плавателни средства да акостират на пристанища, където няма изградено ГКПП", добави Томова.
Не отпадат обаче допълнителните проверки, на база анализ на риска, на съмнителни кораби или екипаж, каквито се правят и в момента.
"Когато на граничните проверки на първа линия граничният полицай установи, че има някакви, според него, поправки на документа, се изпраща в този център и се извършва задълбочена проверка на този документ", заяви Пламен Иванов, началник ГКПП "Пристанище- Бургас".
По отношение на митническия контрол по море не се очакват съществени промени.
"От влизането на България в Европейския съюз ние сме част от общата митническа територия на Съюза и стоките, които са със съюзен статус не подлежат на митническо оформяне, движат се свободно и без лимити", обясни Румяна Тодорова, началник Митнически пункт "Пристанище Бургас-Център".
Пристанище Бургас е външна граница на Евросъюза и тук се обработват много товари и стоки, идващи от Трети страни, при които контролът остава.