В този исторически момент България и Румъния си приличат повече от всякога. Не само заради Шенген, а защото и двете страни се управляват на ротационен принцип на партии в коалиция, които излъчват премиера.
За частичния Шенген на България и Румъния и какво следва от тук нататък - интервю с външнополитическия анализатор Разван Монтеану.
Има ли разлика в начина, по който румънското коалиционно правителство и румънското общество приемат новината за този частичен Шенген?
Да, разбира се. Основното заключение от докладите за присъединяване към Шенген и за Румъния, и за България, е че са постигнали необходимото по отношение на изискванията за пълноправно членство в Шенген и са готови да се присъединят. Същевременно Черноморското пространство е една от основните цели за Румъния относно наблюдение и контрол на границите. Но в момента говорим за частичен Шенген, което дори не е правно понятие в Договора за ЕС. Правителството описва тази ситуация като стъпка напред, защото казват, че е по-добре от нищо и е стъпка към пълното интегриране в Шенген, такова, каквото го познаваме. Но кога ще го постигнем – няма отговор, дори румънското правителство да твърди, че тази година Румъния и България ще станат пълноправни държави членки в Шенген.
Това е гледната точка на правителството, но същевременно чуждестранните експерти и румънското гражданско общество разбират, че ситуацията не съответства на европейските правила и не е добра стъпка за Румъния и външната ни политика. Но да, поне е нещо.
Предвид това, имах чувството, че Шенген е много по-важна тема за правителството в Букурещ, отколкото за София, до сега. Защо политиците в Румъния превърнаха това в темата на темите?
Мисля, че Шенген е важен и за румънското правителство, но трябва да разберете, че тази година в Румъния ще се произведат местни, европейски, парламентарни и президентски избори – четири вида избори за една година. В този контекст, правителството избра да представи ситуацията като стъпка напред за румънското общество, работейки на дипломатическо равнище, за да оправи ситуацията.
В момента политическата опозиция напада правителството, представяйки темата Шенген като провал във външната политика. Правителството съответно трябва да се справи със ситуацията, представяйки го като успех за румънското общество и да се опитва да продължи напред по дипломатичен път.
Междувременно, какво означава частичен Шенген за румънския бизнес и гражданите?
Румъния прие реформи и ново законодателство, за да покрие критериите за Шенген. Частичната договорка ознаменува напредък, премахвайки част от трудностите и ще засегне пряко пътуващите от Румъния и миграцията към Европа, като същевременно европейските граждани ще могат свободно да влизат в Румъния и България чрез полети и по морски път. Но реално, говорейки за стратегическия ефект, частичният Шенген е провал за Румъния и България, според мен. Тази идея за частичен Шенген дори изобщо не съществува в Договора за ЕС, както казах.
А как бяха приети в Румъния условията от документа, разпространени от румънския евродепутат Алин Митуца? Например за засилване на граничния контрол между България и Румъния. Идеята на Шенген не е ли именно обратното?
Да, разбира се. Те искат да имаме повече проверки по границата между Румъния и България, това е абсолютно антиевропейско. Защо трябва да го правим? Кой ще плаща за това? И в същото време, каква е причината? Това не само е антиевропейско, но и популистка политика, която ще унищожи всяка възможност да се създаде мини-Шенген между Румъния и България, говорейки за общите ни граници. Така че да, абсолютно противоречи на идеята на Шенген. В този контекст, Румъния и България трябва да работят съвместно за общия национален интерес.
Смятате ли, че това ще помогне да спре потока на мигранти към ЕС? Имам предвид граничния контрол между България и Румъния.
Изобщо не съм убеден. Вижте, Румъния и България не са основният маршрут на нелегалната миграция към Западна Европа. Виждаме и знаем реалния маршрут на нелегалната миграция, който преминава от Гърция през Сърбия към Унгария. Не съм сигурен, че това ще е от полза. Според мен е за по-популистки цели.
А какво мислите за разполагането на австрийски служители на летищата? Това означава допълнителни проверки.
Да, и то не само австрийски. Да има специални европейски съветници, повечето от които може би ще са от Австрия. Условието предвижда да се изпратят консултанти по документи, включително австрийски, за съответните полети по летищата в България и Румъния. Но такива паспортни проверки, дори от австрийци, биха се извършвали в съответствие с европейското законодателство. Аз не вярвам, че това ще помогне за справяне с нередовната миграция. Основните идеи на предлагащите го, на австрийците, според мен, са чисто популистки. България и Румъния, повтарям, трябва да работят съвместно за справяне със ситуацията. Сега трябва да работят за общия национален интерес.
И накрая, как Румъния приема това ново условие за връщането на мигранти, в съответствие с Дъблинския регламент?
Това е много важна тема тук, в Румъния, но тук говорим за международно право. Мисля, че Румъния е готова да изпълнява в цялост разпоредбите на Дъблинския регламент. Но това означава незабавно да приема търсещи убежище от ЕС само, когато те са влезли или преминали през Румъния.