Има 22 сигнала до Съвета за електронни медии (СЕМ) от вчера по повод клип, рекламиращ енергийна напитка в прахообразен вид. Това съобщи на заседание на регулатора днес изпълняващата длъжността председател Габриела Наплатанова, цитирана от БТА.

„Бяха зададени и на нас въпроси, свързани с регулацията онлайн, за която СЕМ няма правомощия по закон“, посочи Наплатанова.

По думите ѝ в една трета от европейските държави има стриктни правила и регулация върху съдържанието, публикувано от т.нар. влогъри и инфлуенсъри - хора с влияние върху аудиторията в мрежата, върху съдържанието. „Тази регулация е на базата на техния приход от реклами онлайн, на размера на аудиторията и на характера на създаваното съдържание“, допълни Наплатанова.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Ставаме свидетели на абсурди като това енергийна напитка да рекламира, че се приема, чрез смъркане - нещо, което на мен ми се струва обезпокоително“, посочи Соня Момчилова, член на СЕМ.

Регулацията онлайн

„Действително има един превес върху регулацията на традиционните медии, а в онлайн пространството създателите на съдържание рекламират какво ли не, включително редица незаконни продукти“, отбеляза Симона Велева, член на медийния регулатор.

По думите ѝ в интернет може да се видят реклами на хранителни добавки и лекарства за диабетици, които помагат за отслабване и чайове за отслабване, като невинаги е ясно с какъв произход са тези продукти. Освен това се промотират хирургични и медицински процедури, допълни тя.

„Тази цяла сфера на липса на регулация създава едно нечестно предимство на съдържанието онлайн, особено при положение, че те дърпат от бюджета на традиционните медии по отношение на рекламата“, обясни Симона Велева. Тя цитира доклад на Европейската комисия, според който един от всеки петима инфлуенсъри разкрива, че рекламира дадена стока, а не я предлага като нещо, което харесва.

„Относно скандала, който се разразява в момента, аз смятам, че непрестанното повторение на този случай го прави все по-интересно и по-популярно, затова ще се въздържа“, отбеляза Галина Георгиева, член на СЕМ.

Тя посочи, че регулаторът няма капацитета за вменяване на ангажименти, свързани с регулиране на инфлуенсърите.

„Надявам да има възможност и законодателна инициатива в следващия парламент първо да оправим финансирането си, структурата на съвета и тогава да пристъпим към това да имаме или не нови задължения. Да, те чрез европейски актове ще бъдат вменени на съвета. Може би изчакването в по-подходящ момент, така че Съветът за електронни медии да е готов да ги посрещне и да ги изпълни, би било по-добре“, допълни тя.

Габриела Наплатанова също отбеляза, че медийният регулатор няма още изграден такъв капацитет. „СЕМ хронично страда от недофинансиране, от липса на достатъчно специалисти, които да извършват мониторинг и онлайн, и включително – средства, както и технически средства, за да се провежда такъв тип наблюдение“, отбеляза изпълняващата длъжността председател на регулатора.

Тя обясни, че тези наблюдения, които се правят на изключително влиятелни инфлуенсъри с милиони последователи, се осъществяват в големите регулатори на големите европейски държави.