Кризата в животновъдството се задълбочава, а броят на фермите и животните намалява с всяка година. Пазарът ни е залят с вносна стока, която убива родното производство. Цените за крайния потребител остават високи. И тази година животновъдите се оплакват от ниските изкупни цени и че продукцията им не се изкупува.

Предпочитаме българско месо, но то се продава трудно
За 20 години броят на овцете в България е намалял критично. Въпреки че потребителите предпочитат българското месо, то трудно се реализира, както на нашия, така и на външния пазар.

Разликите в цената от фермата до магазина също е впечатляваща. Според аграрното ведомство, ако директните продажби станат факт ще плащаме с 20 на сто по-ниски цени.

Секторът загива

Банко Илиев се занимава с животновъдство от 40 години. Работи с удоволствие, но се страхува, че секторът загива. „В нашите магазини не знам дали има и 30 % от българските агнета. На по-ниска цена ли се внасят? Те от нас пак го взимат без пари, но искат още по-евтино да е”, казва той.

Според фермерите броят на животните всяка година намалява критично, основната причина - липса на финансиране и държавна подкрепа. От ресорното ведомство твърдят, че работят за стимулиране на износа и за реализацията на нашия пазар. Количествата обаче са малко.

„Без комасация на производството, без взаимовръзката на различните фермери, които заедно да търгуват това няма да стане. И ние работим точно в тази насока”, обяснява зам.-министърът на земеделието Явор Гечев.

И тази година стопаните очакват ниски изкупни цени и високи сметки в магазините. „От нас като го вземе, му излиза 9 лева месото, а вижте в магазините какво е. Не може ли да го продаде на хората за 11 лева и на хората да е евтино – те го слагат 13-14-15 лева, а по Великден съм чувал в София - 18 лева”, възмущава се животновъдът.

От фермата – директно на масата

Спасението е в директните продажби - убедени са в министерството. Анализите им говорят за поне 20-процентов спад на цените при промяна на модела.

Новите регламенти обаче объркват животновъдите, а парите за инвестиции не стигат.

„Просто 20-30 фермера, които имат по 200-300 агнета заедно да ги контрактуват на пазара. И ние ще благоприятстваме този сектор буквално с държавна намеса”, казва Гечев.

На този етап износът е мираж, макар че интерес към българските агнета има. Имиджът на България на турския пазар беше сериозно засегнат през миналата година, след като стана ясно, че румънски агнета са били продавани за български на завишени цени.

От земеделското министерство увериха, че не става въпрос за контрабанден канал, а за единичен случай и обещаха засилен контрол по границата.