Провал на разтоварването и на изтеглянето на кораба „Vera Su“, заседнал в Камен бряг. Часове след началото на операцията всички действия там бяха спрени от държавата.
Преместването на тоновете азотни торове започна късно снощи. На кадри, разпространени в социалните мрежи, се вижда как част от химическите продукти се изсипват в морето.
Днес екоминистерството спешно спря дейностите, а министърът на транспорта замина за мястото.
Корабът „Vera Su“ е с едва 200 тона по-лек. Толкова са успели да изнесат от товара екипите, които късно снощи работиха на място едва два часа. Кадри как голяма част от азотните торове попадат в морето обиколиха социалните мрежи и възмутиха хиляди хора у нас. Колко обаче не е ясно.
Вече има спор между „Морска администрация“ и еколозите дали ще последва невиждана екокатастрофа в района, която да засегне не само рибите, но и птиците и да стигне от северното до южното ни Черноморие.
Опитът корабът да бъде преместен вече претърпя неуспех. Товарът от около 3000 тона торове го прави твърде тежък.
Малко след старта на операцията снощи природозащитници сигнализираха за изсипване на част от азотни торове от товара му директно в морето.
„Единствената дума, с която мога да определя това, е безобразие. Това е опасен за околната среда и за морското биоразнообразие товар. Държавата не е готова и няма да се справи със широко мащабен инцидент в българския морски район“, заяви Александър Тодоров от „maritime.bg”.
След излъчването на кадрите от социалните мрежи последва реакция. Екоминистърът спря принудително претоварването от кораба.
„Разсипването на товара в акваторията на Черно море се наблюдава при загребване от заседналия кораб към другия плавателен съд. Приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ. На среща с институциите, отговорни за провеждането на аварийно-спасителните действия, е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки“, отбелязаха от МОСВ.
Транспортният министър Христо Алексиев пристигна на място и обяви, че става въпрос за престъпна безотговорност.
„Никой нищо не е свършил години назад и сега ние пак като екшън герои трябва да решаваме тази ситуация. Учудващо за мен "Морска администрация" е дала на кораба много време да изготви план за действие - седмица, и още един месец, за да изведе кораба. Това за мен е безумно“, каза той.
Изп. директор на "Морска администрация" к.д.п. Живко Петров призна, че не е бил наясно, че от кофата на крана ще изтича тор.
"Видях за какво става въпрос, бях в морето и въпреки всичко решихме тези няколко възможни около два часа, в които може да се работи, да свалим част от товара. Да, част от него изтича в морето, но той не е толкова отровен. Предпочетох да намалим риска да се разбие цялото това количество. С цел евентуално днес да дръпнем кораба, като свалим около 150-200 кубика", каза той.
Изсипването на тор в морето ще доведе до масово измиране на риби и птици и ще окаже въздействие върху природата не само в близост до инцидента, твърдят еколози.
„Бяхме свидетели на едно абсолютно необяснимо безхаберие. Ще доведе до цъфтеж на водораслите, натрупване на токсини, включително отнемането на кислорода от морската среда и масов мор на морските организми, морските птици, както и пряко въздействие върху сушата, на Яйлата, на Калиакра, на резервата и неговата територия", обясни Петко Цветков от „Да остане природа в България“.
Властите съобщиха още, че фирмата, спасявала "Курск", сега прави план за изтеглянето на кораба. Дотогава Военноморските сили ще го укрепят с котви, защото се очакват двуметрови вълни.