Корабът е много здраво седнал върху скалите. Направихме опит да го дръпнем с това облекчаване, което успяхме да извършим вчера. За съжаление опитът е неуспешен и облекчаването ще трябва да бъде доста по-голямо. В момента нямаме технически средства, с които да го извършим. Плаващият кран е много голям, вятърът го духа и го сваля в скалите.
Това заяви пред журналисти изп. директор на „Морска администрация“ к.д.п. Живко Петров.
„Ще трябва да търсим друг кран за разтоварване на кораба“, добави той.
"Намерили сме коридор, който е около 30 метра широк, успоредно на борда на кораба. Това е единственото място, от което може да се влезе до него. Кранът е 22 метра, няма какво да го задържи. Трябва да намерим други баржи, с които да продължим да сваляме товар, за да олекотим кораба", каза още Петров.
Изп. директор обясни, че имат готовност да свалят частично и цялостно екипажа с лодка.
"Товарът на заседналия кораб в морската администрация за товари не се води за опасен и за замърсител на морето. Не сме спрели да търсим чужда фирма, която да го разтовари. Ако някой мисли, че подобни операции са много лесни, подчертавам, че това не е така", категоричен е той.
Петров подчерта, че няма съвсем ясно разписана процедура за подобни ситуации, защото законово не е уредено.
"Погледнете и вижте в Закона за бедствие и аварии дали има нещо за море, няма. В Закона за морските пространства има един текст – „Министерството на транспорта заедно с заинтересованите институции предприема съответните действия“. Трябва сериозно да се помисли по този въпрос", каза той.
7-дневният срок за плана за разтоварване и инцидента от снощи
"Нещата вървят едновременно, те не са спрели. Още от първия ден, когато започна дейността и представител на корабособственика и регионалната дирекция на „Морска администрация“ и аз включително сме работели, и сме поддържали постоянно контакти. Намерихме водолазни фирми, които направиха обследване на дъното, това отнема време, разчети за разтоварване на товар също бяха правили едновременно.“ Това отговори Петров на въпроса защо на корабособственика е даден 7-дневен срок да представи план за разтоварването на кораба.
Изп. директор на "Морска администрация" призна, че не е бил наясно, че от кофата на крана ще изтича тор.
"Видях за какво става въпрос, бях в морето и въпреки всичко решихме тези няколко възможни около два часа, в които може да се работи, да свалим част от товара. Да, част от него изтича в морето, но той не е толкова отровен. Предпочетох да намалим риска да се разбие цялото това количество. С цел евентуално днес да дръпнем кораба, като свалим около 150-200 кубика", каза той.
Според разчетите може би още над 600 кубика ще трябва да се свалят от кораба.
"След два дни прогнозата за времето показва, че моето ще се успокои. Дотогава трябва или да намерим от Румъния и Турция, или да фабрикуваме от наши средства платформа с багер върху нея или с някаква друга машина", добави Петров.