Въпреки епидемията от коронавирус и затварянето на училищата у нас, няма да има нулева учебна година. Това подчерта на брифинг просветният министър Красимир Вълчев.

„60% от годината е минала, от гледна точка на оставащия материал са необходими между 30 и 35 дни, които ние ще търсим да преструктурираме и да компенсираме – било събота и неделя, било юни месец“, каза Вълчев.

За момента сигурна „жертва“ на COVID-19 са предварителните изпити на университетите. „Нищо драматично няма в това да няма предварителни изпити – десетилетия наред не е имало предварителни изпити. Конкуренцията между вузовете наложи предварителните изпити. Това, което чувам от учителите, е че предварителните изпити правят така, че няколко месеца 12-класниците не учат, след като са приети“, коментира Вълчев.

Няма такива рискове за матурите и останалите национални външни оценявания. „Много лесно можем да съкратим материала, който се обхваща от изпитите“, подчерта министърът и обясни, че например може в конспекта да влезе само материалът до края на първия срок. „Изпитите ни трябва да се променят в много по-голяма степен към мерене на умения за критическо мислене, решаване на проблеми, да са в много по-голяма степен тип ПИЗА, а не по заучаване на материала“, отбеляза Вълчев.

Дистанционното обучение – с (по-скоро) успешен старт

89% от учениците са декларирали възможност да се включат в някаква форма на дистанционно обучение, стана ясно от думите на министъра. „Това, което се случи през последните 3 дни, е впечатляващо – системата мобилизира много енергия, ентусиазъм, много човекочасове работа, за да започне с различни форми на дистанционно обучение“, допълни той.

По думите на Красимир Вълчев инфраструктурата преживява „голямо изпитание“ – от 5 до 20 пъти повече трафик и се налага да се увеличават възможностите на платформите.

Близо 2000 учители и 35 000 деца към момента не могат да учат офлайн. За преподавателите ще се търси техника, като парите за нея ще дойдат по оперативна програма. За децата, които имат устройства, но нямат интернет и са в компактни квартали чрез мобилните оператори ще заработят Wi-Fi точки на достъп. При останалите обучението ще е по телефона, с разпечатани материали и с допълнителни часове след края на карантината.

Вълчев подчерта, че и за останалите деца дните с дистанционно обучение не могат да се приравнят 1:1 с тези в нормални условия. Затова и има няколко сценария за преструктуриране на материала с цел учебната година да приключи успешно.