Министерският съвет одобри законопроекта за държавния бюджет за 2016 година и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2016-2018 година.
Кабинетът заседава извънредно днес.
В актуализираната бюджетна прогноза са представени средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството.
Със стабилност към растеж
Основен приоритет на провежданата фискална политика в средносрочен план остава стремежът за запазване на стабилността на публичните финанси, се посочва в официалната информация от „Дондуков” №1.
Очакванията са реалния растеж на БВП през 2016 г. да достигне 2.1%, а през 2017 и 2018 г. да достигне съответно 2.5 и 2.7%.
За периода 2016-2018 г. ревизираната цел за дефицита по консолидираната фискална програма (КФП) за 2016 г. е в размер на 2% от БВП при 2.5% от БВП за 2016 г., заложена в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта на тази година. В средносрочен план се запазва целта дефицитът да намалява с около 0.5% от БВП годишно.
Планираният дефицит за 2017 г. и 2018 г. е съответно на нива от 1.4% от БВП и 1% от БВП.
Въз основа на допусканията и прогнозното нетно дългово финансиране за периода 2016-2018 г., съотношението държавен дълг към прогнозния БВП се очаква да възлезе на около 28,9% към края на периода.
Основна предпоставка за нарастване на държавния дълг е потребността от осигуряване на средства за рефинансиране на дълга в обращение, финансиране на бюджетните дефицити и поддържане нивото на фискалния резерв като антицикличен механизъм за посрещане на текущи ликвидни дисбаланси.
Пенсии, заплати, данъци
В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза по отношение на минималната работна заплата (МРЗ) е предвидено: увеличаване на нейния размер от 1 януари 2016 г. на 420 лв., от 1 януари 2017 г. на 460 лв. и запазването му за 2018 г. на това ниво.
За периода 2016-2018 г. не се очакват значителни промени в основните данъци и ставки, с изключение на някои конкретни законодателни промени при акцизите, произтичащи от необходимостта от достигане на минималните нива на акцизните ставки в ЕС заради изтичане на преходен период. От МС посочват, че корекциите ще окажат положителен ефект върху приходите.
Осигурителната политика предвижда да се запазят размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на държавното обществено осигуряване за 2016 г., като за 2017 г. и 2018 г. се повишава размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на ДОО с по един процентен пункт.
Предвижда се поетапно повишаване на частта от минималния осигурителен доход, върху който се определят здравноосигурителните вноски за лицата, които се осигуряват за сметка на държавния бюджет.
От 1 януари тя ще е върху 55 на сто от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 1 януари 2016 г., като всяка следваща година се увеличава с 5 на сто до изравняването им.
Пенсионната политика предвижда от 2017 г., вместо осъвременяване на пенсиите, от 1 юли да се извършва преизчисляване на всички пенсии за трудова дейност с по-голяма тежест на една година осигурителен стаж. Ще се увеличат размерите на социалната пенсия за старост и минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст.
За периода 2016-2018 г. процентите на увеличение на размерите на пенсиите от 1 юли всяка година са съответно 2.5% (2016 г. ), 2.7% (2017 г. при увеличение на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1,1 на 1,130), 2.8% (2018 г. при увеличение на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1,130 на 1,161).
Линията на бедност през 2016 г. се качва с 14 лева до 300 лв.
По системи
В системата на средното образование е предвидено увеличение на стандартите за финансиране на дейностите по образованието, с което се създава възможност за увеличение на заплатите на педагогическия и непедагогическия персонал в системата, а в системата на труда и социалната политика е предвидено увеличение на средствата за персонал за 2016 г.
Основният акцент на политиката в областта на здравеопазването през 2016 г. ще бъде подобряването на функционирането на системата на база приетите промени в Закона за здравното осигуряване и в Закона за лечебните заведения.
С Бюджет 2016 са предвидени средства за насърчаване на отговорното родителство, въвеждане на еднократна помощ при осиновяване, определяне на по-висок размер на еднократната помощ при раждане на трето дете и определяне на общ размер на месечната помощ за отглеждане на дете в зависимост от броя на децата, за които се получава.
Регионалното развитие и благоустройството, както и развитието на транспортната инфраструктура на страната са сред ключовите приоритети на правителството и през периода 2016-2018 г., посочват от „Дондуков” №1.
Сред приоритетите в работата с общините са подобряване механизмите за разпределение на изравнителната субсидия и на целевата субсидия за капиталови разходи. Продължава диалогът с представителите на местната власт както по отношение усвояването на европейските средства, така и по всички актуални въпроси, свързани с местните общности.