Депутатите от парламентарната комисия по бюджет и финанси приеха почти без дебати и възражения промените в Закона за банковата несъстоятелност, които въвеждат институцията на "временен синдик", предаде БГНЕС.

До промените се стигна след като съдът не разреши назначаването на такъв в Корпоративна търговска банка при сегашните разпоредби. Часове по-късно парламентарно представените партии се договориха за законовите промени.

Премиерът Бойко Борисов поиска временен синдик за КТБ, като заяви, че останалата без лиценз банка се разграбва. Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова уточни, че 1 млрд. от активите на финансовата институция са се „стопили”, след като назначените от БНБ квестори са разрешили цесии с прихващания – твърдение, което самите квестори отричат.

Според приетите днес текстове, временният синдик ще се назначава от съда по предложение на Фонда за гарантиране на влоговете и ще се отчита пред министъра на финансите. Негово задължение ще е да управлява текущите дела на банката и да опазва, попълва и управлява имуществото й.

Временният синдик ще може да прави искания за прекратяване, разваляне или унищожаване на сделки, по които банката е страна, да завежда от нейно име дела, както и да събира парични вземания на банката. Той ще може да преразглежда и подлага под съмнение сделки, които нарушават закона или масата на несъстоятелността на трезора.

Със съгласието или по предложение на Управителния съвет на Фонда за гарантиране на влоговете, временният синдик ще може да възлага на лица, притежаващи необходимия международен опит в разследване на банкови фалити, да извършват действия по проследяване на активи.

Те ще могат да препоръчват на временния синдик действия за запазване и връщане в имуществото на банката на активи, с които банката се е разпоредила в нарушение на закона. На практика това е текстът, който отваря възможност за международен одит върху парите от КТБ и при бъдещи подобни случаи.

„Бромак”: Промените ще ни докарат наказателна процедура

Законовите промени, с които се създава възможност за назначаване на временен синдик в КТБ, нарушават българското и европейското право. Това се посочва в позиция на мажоритарния собственик на КТБ „Бромак”. Жалба на фирмата стопира процедурата по несъстоятелност на банката на Цветан Василев.

Цитират се две директиви – за окончателността на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа, както и за оздравяването и ликвидацията на кредитните институции, като освен това се изземат компетенциите и независимостта на регулаторния и надзорен орган (БНБ).

От компанията посочват, че самото изработване и обсъждане на законопроекта нарушава разпоредбите на Закона за нормативните актове. Ако Народното Събрание не спази ЗНА при изработването на този законопроект, то няма как да изисква и от гражданите на Република България за спазват законите, действащи в страната”, пишат от „Бромак”.

Според тях, към момента КТБ не е в несъстоятелност и се оказва „пряко и неправомерно въздействие от страна на изпълнителната и законодателната власт спрямо съдебната власт, като й се оказва натиск по какъв начин да постанови окончателното си съдебно решение по спора за отнемане на лиценза на КТБ”.

Компанията посочва, че квесторите имат ясно разписани правомощия, докато временният синдик може по своя преценка да оценява извършените цесии, а освен това сегашният му статут няма общо със записания в Търговския закон, където той идва след процедурата по несъстоятелност.

От „Бромак” питат какво ще се случи, ако Върховния административен съд отмени решението на БНБ за отнемане на лиценза на КТБ и дали ще могат да се връщат действията на временния синдик.

Мажоритарните собственици на банката подчертават, че той се назначава от най-големия кредитор на банката – Фонда за гарантиране на депозитите и няма гаранция за неговата безпристрастност.

Вижте цялото писмо на „Бромак” на следващата страница!

 

С оглед големия обществен интерес към публично огласеното в последните дни от Министър-Председателя, Министъра на Финансите, Представителите на парламентарно представените политически партии, Председателя на Бюджетната Комисия в Народното Събрание /НС/ и други представители на законодателната и изпълнителна власт, намерение и постигнато предварително парламентарно съгласие за законодателни промени в Закона за Банковата Несъстоятелност /ЗБН/, респ. и в Закона за Кредитните Институции /ЗКИ/, в качеството ни на мажоритарен акционер в Корпоративна Търговска Банка АД /КТБ и/или Банката/, защитавайки интересите на Банката, нейните вложители, акционери, облигационери, делови партньори, както и защитавайки обществения интерес да излезе наяве и се разкрие цялата истина за КТБ, изразяваме мнение, че предвижданите законодателни промени СА ПРОТИВОКОНСТИТУЦИОННИ, ПРОТИВОРЕЧАТ НА ОБЩЕСТВЕНИЯ И ПРАВОВ РЕД В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, И НАРУШАВАТ ПРАВОТО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ.

Аргументите ни, обобщено, са следните:

1. Изработването и обсъждането на Законопроекта на Временен Синдик в КТБ следва да бъде извършено съобразно императивните изисквания на чл. чл. 26-29 ог Закона за Нормативните Актове /ЗНА/, съгласно които:

а/ Изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.

б/ Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.

в/ Министърът - вносител на проект на нормативен акт, които подлежи на разглеждане от Министерския съвет, го изпраща за съгласуване на органите, чиито правомощия са свързани с предмета на регулиране на предлагания акт или които са задължени да го прилагат. Становищата на тези органите се изготвят в 14-дневен срок.

г/ Проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган, като Мотивите, съответно Докладът, съдържат:

  1. причините, които налагат приемането;
  2. целите, които се поставят;
  3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;
  4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива;
  5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

д/ Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно горепосочените изисквания, не се обсъжда от компетентния орган.

Ако Народното Събрание не спази ЗНА при изработването на този законопроект, то няма как да изисква и от гражданите на Република България за спазват законите, действащи в страната.

  1. Изработването, Обсъждането и Приемането на Законопроект за Временен Синдик на КТБ е в противоречие па Конституцията на Република България, на най-малко три основания:

2.1. С приемането на Закон за Временен Синдик на КТБ, при положение, че КТБ не е обявена в несъстоятелност от съда и понастоящем има висящо дело във Върховния Административен Съд /ВАС/, по което се оспорва отнемането на лиценза на КТБ с Решение № 138/2014 г. на УС на БНБ, т.е. съгласно Европейското и българското законодателство КТБ е „кредитна институция“, се оказва пряко и неправомерно въздейсвие от страна на изпълнителната и законодателната власт спрямо съдебната власт, като й се оказва настиск по какъв начин да постанови окончателното си съдебно решение по спора за отнемане на лиценза на КТБ - да е бързо и в полза па българската държава, която има да си събира пари от К ГБ. А ако ВАС обяви за незаконосъобразно и на това основание отмени Решение № 138/2014 г. на УС на БНБ, с което се отнема лиценза на КТБ, какво ще стане тогава, ще могат ли да се върнат обратно дейстията и актовете на временния синдик, пред кого той ще е отговорен за тези си действия и до какъв размер и обхват ще е отговорността му?

2.2. Защо е необходимо „вкарването“ на временен синдик в КТБ, при положение, че съгласно действащото законодателство-ЗКИ, Квесторите имат изрично разписани законови правомощия по съхраняване имуществото на Банката в интерес на всички Кредитори на КТБ? В случая, ако Временния Сидник се назначава от съда по предложение на ФОНДА ЗА ГАРАНТИРАНЕ НА ВЛОГОВЕТЕ В БАНКИТЕ /ФГВБ/, то каква ще е гаранцията за неговата независимост, обективност и безпристрастност, както и как ще се гарантира защитата на интересите на останалите Кредитори на Банката?

2.3. Защо е необходимо, за конкретния казус КТБ, в хода на неприключило висящо административно производство във ВАС, с предмет оспорване от акционерите на Банката Решението на УС на БНБ за отнемане на лиценза й, да се приема ИЗВЪНРЕДНО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО ЗА КТБ, като в производството се включат ВРЕМЕННИ СИНДИЦИ, на които се предоставят извънредни правомощия - по тяхна, безконтролна преценка, да обявяват или завеждат дела за обявяване недействителност на цесии и на сделки в полза па трети добросъвестни лица, извършени от Квесторите, при положение, че и при сега действащото законодателство такива правомощия има Синдикът по ЗБН?

3.1. Регламентирането на ВРЕМЕНЕН СИНДИК, в процес на съдебно обжалване на наложена от регулаторен орган административни мярка "отнемане на лизценз" на акционерно търговско дружество - кредитна институция, влиза в колизия с общия режим на Търговския закон, съгласно който "временния синдик" има своето място в управлението на дружеството само след откриване на процедура по несъстоятелност, каквато по отношение на КТБ няма открита.

3.2. Внедряването от Законодателя на ВРЕМЕНЕН СИНДИК в производството по неприключил специален надзор на Банка-КТБ, е и в драстично противоречие с Правото на Европейския Съюз, в частност с Директива 2001/24/ЕО на Европейския Парламент и на Съвета от 04.04.2001 г. за оздравяването и ликвидацията на кредитните институции. В тази Директива не е предвидено орган на несъстоятелността да участва в процедура преди откриването на процедурата по несъстоятеност. Напротив, допустимо е само обратното: "Важните функции на компетентните органи на държавата-членка по произход преди откриването на производство по ликвидация могат да бъдат изпълнявани и по време на ликвидацията, за да се гарантира правилиото протичане на това производство."

  1. Приемането на Законопроекта за Временен Синдик в КГБ противоречи и на ДИРЕКТИВА 98/26/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И ПА СЪВЕТА от 19 май 1998 година относно окончателността на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа/ДИРЕКТИВАТА/.

4.1. Раздел ІІІ-ти на ДИРЕКТИВАТА е озаглавен РАЗПОРЕДБИ ОТНОСНО ПРОЦЕДУРИ ПО НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ. В член 6-ти на същият този раздел на ДИРЕКТИВАТА изрично е посочено, че моментът па откриването на процедура по несъстоятелност е моментът, когато съответният съдебен или административен орган произнесе своето решение.В случая на КТБ нямаме съдебно решение за откриване производство на несъстоятелност на КГБ, поради което правната фигура на ВРЕМЕНЕН СИНДИК без да има Решение на Съд за откриване производство на несъстоятелност на КТБ е в ГРУБО ПРОТИВОРЕЧИЕ И НАРУШЕНИЕ на ДИРЕКТИВА 98/26/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 19 май 1998 година относно окончателността на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа.

4.2. Нещо повече, член 7-ми от Раздел Ш-ти на ДИРЕКТИВАТА императивно предвижда, че ,, Процедурите по несъстоятелност нямат обратно действие по отношение на правата и задълженията на участниците, произтичащи от или свързани с тяхното участие в системата преди момента на откриване на такава процедура..." т.е. фигурата на ВРЕМЕНЕН СИНДИК и всичките му действия и актове, независимо, че ще бъдат разписани в ЗАКОНА ЗА ВРЕМЕННИЯ СИНДИК НА КТБ, СА В НАРУШЕНИЕ на ДИРЕКТИВА 98/26/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 19 май 1998 година относно окончателността на сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа, и като такива не само, че няма да могат да издържат в съда, но и срещу Република България може да започне поредната наказателна процедура от Европейската комисия за неспазване и нарушаване на Правото на Европейския Съюз.

5. Законодателното въвеждане на ВРЕМЕНЕН СИНДИК, който да води отменителни искове за възстановяване на масата на несъстоятелността, в ситуация на невлязло в сила Решение № 138/2014 г. на УС на БНБ за отнемане на лиценза на КТБ, противоречи на разпоредбите на Директива 2001 /24/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 04.04.2001 г. за оздравяването и ликвидацията на кредитните институции. В чл. 10, т. 2, б. "л" във връзка с б. "а" ог тази Директива изрично е определено, че правилата за нищожност, унищожаемост или неприложимост на правни действия, които увреждат всички кредитори, се прилагат след откриване на производството по ликвидация, каквото решение няма постановено в случая с КТБ.

В Директивата е предвидено назначаване на администратор при провеждане на мерки за оздравяване и отделно ликвидатор - при процедура по ликвидация, без смесване на на двете правни фигури. Такова смесване на практика ще бъде резултатът от назначаването на временен синдик в кредитна институция, обжалваща отнемането на нейния лиценз.

Правният статус и неприключилите съдебни производсва по ЗКИ и ЗБН но казуса на КТБ не предполагат назначаване на Временен Синдик, защитаваш масата на несъстоятерностга, тъй като това е цел само в "производство по ликвидация", което понятие съгласно Директивата "е колективно производство, което е открито и контролирано от административни или съдебни органи на държава-членка за реализация на активите под надзора на тези органи..."

6. С привнасянето на фигурата па ВРЕМЕНЕН СИНДИК, при законосъобразно спряно производство за обявяване на несъстоятелност на КТБ по действащия ЗБН, се нарушава не само независимостта на съда, но и се изземват компетенциите и независимостта на регулаторния и надзорен орган-БНБ, за което е много вероятно срещу България да бъде открита наказателна процедура и България да санкционирана от Европейската Комисия за нарушаване на нормите на Правото на Европейския съюз, за пореден път.

7. Обобщено, това, което се прави със Законопроекта за ВРЕМЕНЕН СИНДИК НА КТБ е равнозначно на промяна на правилата на играта на полувремето на футболния мач, така че след почивката мачът да се доиграе на една врата. А това ли е волята па Народното Събрание?

Предвид гореизложеното, Ви Молим:

1. Да вземете това наше становище при обсъждане на законопроекта за временен синдик в КТБ;

2. Да поставите на широко обществено обсъждане законопроекта за временен синдик в КТБ, като спазите горепосочените императивни разпоредби на ЗНА;

3. Да гарантирате на българското общество, че законотворчеството на българското Народно Събрание е съобразено с и не противоречи на Конституцията на Република България и Правото на Европейския Съюз.

По този начин ще покажете на българските граждани, на държавите от Европейския Съюз и на Европейската Комисия, че законодателството и съдопроизводството на Република България е основано на стриктно спазване на принципите на върховенство на закона, разделение и взаимен контрол на властите, независимост на съда и на БНБ, а не е поръчково и кошонктурно, както и че Република България действително е Парламентарна Република и Правова Държава, а не само формално - на книга, а също и че хармонизирането на българското законодателство с Правото на Европейския Съюз не е химера.

  • Делото "КТБ" започва на 13 декември в спецсъда
  • Няколко хиляди страници по-късно, ще има ли възмездие за КТБ?
  • Иво Прокопиев: КТБ струва две години работа на цялата държава
  • Корнелия Нинова: „Моделът КТБ” е огледалото на прехода
  • Съдия Виржиния Петрова ще гледа делото за КТБ
  • Адвокатът на Цветан Василев: Не очакваме справедлив процес
  • Прокурорът по делото „КТБ”: Пеевски не е сред обвиняемите, както и Путин и Обама не са
  • Прокуратурата подробно разказа как Цветан Василев се възползвал от парите на КТБ
  • Делото „КТБ” влезе в спецсъда
  • Днес трябва да излезе многотомникът „Обвинителен акт за КТБ”