След пролетната ваканция всички ученици ще се върнат присъствено в класните стаи. Отново обаче ще бъде въведен ротационен принцип за различните класове.
Ваканцията за учениците от 1. до 11. клас ще е от 3 до 11 април включително, а за 12-класниците - от 8 до 11 април.
Почивката няма да се удължава, както предложиха от синдикат "Образование" към КТ „Подкрепа“ и 1 и 2 април ще са учебни дни, но онлайн.
След 11 април в класните стаи присъствено ще се обучават отделни класове по определен график, който ще бъде разработен съвместно от Здравното и образователното министерство.
От 5 април пък отварят детските градини и яслите.
Мария Петричева е психолог и майка на шестокласничка. Като родител тя помага на детето си да се справя с уроците онлайн.
„Учителят е много важен като личност и като присъствие. Това много малко може да се види от тука, нали с микрофона. То има едно разсейване много сериозно“, казва Мария.
А като професионалист наблюдава как дистанционното обучение се отразява на психическото здраве на децата.
„Стряскане от тълпи, притеснение, когато има повече хора – това спокойно може да се наблюдава. Тези връзки, отношение, които са свързани със социализирането, те стават обикновено навън по площадките, училището“, споделя Мария.
Част от учителите приемат положително връщането към присъствено обучение и ротация.
„Системата, която беше въведена преди последното ни излизане в дистанционно обучение, беше много ефективна. Предимство ще бъде, ако наистина, ако всичко това стартира от понеделник, а не от средата на седмицата. И вместо на две седмици това въртене да бъде на една седмица“, казва Симеон Ангелов, зам.-директор на 119-то СУ „Акад. Михаил Арнаудов".
Междувременно МОН отхвърли предложението на Синдикат образование към КТ „Подкрепа“ за отпадане на държавното външно оценяване след 4. клас. Част от директорите също не виждат причина то да не се състои.
„Националното външно оценяване в 4. клас - това, което ще даде като резултат, е може би яснота как е работила системата. От неговата липса и непровеждане не произтичат особено големи последствия за самите деца“, казва Велина Георгиева, директор на 31-во училище „Иван Вазов“.
От Министерството на образованието пък проучат каква част от темите по предметите са успели да преподадат учителите, преди да решат какво би могло да се редуцира от изпитния материал.