Прокуратурата обвини двамата бивши членове на УС на АПИ Дончо Атанасов и Светослав Глосов и директор на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура” за автобусната катастрофа край Своге миналото лято, при която загинаха 20 души.

Обвинени са също изпълнителният директор на „Трейс – София” ЕАД, технически ръководител, началник на Асфалтовата база и инженер, съобщиха от прокуратурата.

Още в деня след трагедията беше повдигнато обвинение на шофьора на автобуса Григор Григоров за причиняване на смърт по непредпазливост при нарушения на Закона за движение по пътищата.

Прокуратурата продължава да поддържа обвинението си водача за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата, в резултат на което е причинил по непредпазливост смъртта на 20 души и телесни повреди на  8 пострадали, което представлява основната причина за настъпване на пътния инцидент, посочват от държавното обвинение.

Установено е, че скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е около 53,5 км/час, а с тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя, без да навлезе в насрещното. „Такава техническа възможност водачът на автобуса е имал, ако е спазил максимално допустимата скорост от 40 км/ч”, отбелязват от прокуратурата.

От събраните доказателства е установена и техническа причина за възникването на катастрофата – значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество.

„В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление е бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП. Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото”, се казва в съобщението на прокуратурата.

Според заложените изисквания в асфалтовата смес е трябвало да има едър трошен камък. От заключението на експертизата се установява, че е вложен не трошен камък, а трошен варовик. „Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно-следствена връзка с настъпилия тежък резултат”, отбелязват от държавното обвинение.

Установено е, че пътят в района на произшествието е следвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради. Установено е също, че в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда.

От събраните доказателства се установява, че монтираната в участъка на произшествието еластична предпазна ограда не би могла да задържи автобуса.

По тази причина с обвинения се сдобиват 5 длъжностни лица, ангажирани с ремонта на този участък от пътя. 

Според прокуратурата чрез свои действия и бездействия, при условията на независимо съпричиняване, те са причинили по непредпазливост, заедно с водача на автобуса Григоров, смъртта на 20 пътници и средни телесни повреди на 8 пострадали.

Дончо Атанасов и Светослав Глосов обвинени за това, че в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работата на УС на АПИ, с цел да набавят за ДДЗД „Трейс Своге“ облага и от това са настъпили значителни вредни последици.

Според прокуратурата облагата за ДДЗД „Трейс Своге“ се изразява в неизвършването за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатираните дефекти. От това са настъпили значителни вредни последици за шофьорите, ползващи пътния участък, и това е поставянето им в опасност от реализиране на ПТП, изразяваща се в по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на превозните средства при маневра в следствие на намаленото съпротивление на хлъзгане на посочения участък.

Атанасов и Глосов са с мерки за неотклонение "Парична гаранция" в размер на 10 000 лева.

Изпълнителният директор на „Трейс-София” Б. Иванов е с парична гаранция в размер на 15 000 лева, а за останалите обвиняеми гаранцията е по 2000 лева.

В понеделник ще бъде обвинен още един служител на пътната агенция.