Яйцата и минералната вода - сред продуктите с най-големи надценки в супермаркетите. Това показват данните от междинния секторен анализ на Комисията за защита на конкуренцията.

При минералната вода от литър и половина надценките са от 13 до 135%.

А при яйцата с размер L - надценката, която е засечена, е от 20 до 89 на сто от доставната цена.

За стъпките, с които се променя цената от производителя до щанда - разказват Мария Аладжова и Йордан Фотев.

Цената на яйцата расте постепенно през цялата година, казват и производителите, и купувачите.

Производители казват, че в момента продават на едро от 34 до 40 стотинки за яйце.

„От март месец има покачване на цената на яйцата, което е обусловено от голямото търсене на европейския пазар, защото производството в Европа се свива. По-малко хора искат да се занимават с този бизнес“, коментира Николай Колев, производител, Варна.

В търговската мрежа опаковка от 10 яйца размер L варира между 5 и 7 лева според марката и вида на яйцата. Питаме търговците и регулатора как се формират надценките при продуктите.

“Средният брутен марж, с който се оперира е около 25%, който трябва да покрие всички разходи по реализация и евентуално от него да остане някаква печалба”, посочва Николай Вълканов, Сдружение за модерна търговия.

„При системата на модерната търговия логистиката е осигурена чрез много големи логистични складове, които веригите имат, разхвърляни по страната. Там веригата е много скъсена - там производителят почти отива директно във веригата - в този логистичен склад. И тогава надценката, маржът, всъщност се определя от търговската верига като отстъпка от производителя и разходите, които веригата прави по отношение на цялата тази логистика“, коментира доц. Росен Карадимов, председател на КЗК.

Не търговските политики на веригите, а състоянието на производството влияят върху надценките, казват още производители.

„Това, че ние нямаме достатъчно производство, което да балансира пазара е нещо, което трябва да зададем като въпрос на властимащите с определянето на земеделските политики“, смята Николай Колев.

Междинният доклад на КЗК казва още, че за периода на проучването, проведено в летните месеци, търговските вериги не са увеличили цените си.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK