От понеделник операторите на телефон 112 ще свързват директно пациентите с медицинско лице от спешен център, в случай на здравословен проблем.
В момента на 112 се приемат и сигнали, свързани със здравословно състояние. Оттам ги предават на спешните центрове. Медиците обаче се оплакват, че операторите на спешния телефон невинаги събират коректно информацията - както за адреса, така и за състоянието на пациента.
„При обслужването на медицински сигнали работим по методика на Министерство на здравеопазването, т.е. не бих казала, че сме били неефективни,” контрира говорителят на 112 Данка Недялкова.
От Центъра за спешна медицинска помощ в София обясняват, че често хората преувеличават информацията за състоянието си, мислейки си че линейката ще пристигне по-бързо. Затова още при подаването на сигнала той трябва да се преценява от медицински лица, каквито има в Спешната помощ, а не в колцентъра на телефон 112.
Предаването на сигнал от 112 на Спешна помощ отнема средно между 2 и 3 минути. От понеделник това време ще се съкрати, защото ще се правят конферентни връзки - т.е. пациента се свързва със 112, откъдето директно го свързват с медицинско лице от Спешна помощ. Промяната обаче няма да сбъдне мечтата линейките да пристигат светкавично.
„Времето за достигане до адреса зависи не само от начина на предаване на повикването, а и от наличието на медицински персонал, който да отговори,” обясни пред bTV д-р Ивиан Бенишев от Министерство на здравеопазването.
„Колкото и да съкратим времето на предаване на сигнал от телефон 112 на екипите, когато няма достатъчно хора, които работят с линейките, мечтата може да си остане само мечта,” коментира д-р Пламен Палекарски от ЦСМП-София.
За територията на София, екипите трябва да са 60, а вместо това са 17. Причината е проста - ниско заплащане.