Шофираме все повече коли втора ръка. Данни на Асоциацията на автомобилните производители показват, че автопаркът у нас застарява. По-евтино, но и по-безопасно ли е да ползваме употребяван автомобил?

Данните на асоциацията сочат, че близо 40 на сто от колите у нас са на възраст над 20 години. А само преди 5 години колите на тази възраст са били с 12 на сто по-малко. Като основна причина от автомобилния бранш отчитат ниския социален статус на българина.

В същото време експертите отчитат, че автомобилите на възраст до 5 години са едва 3,3% от всички, които се движат по пътищата в страната. Техният брой също намалява през годините, показват данните на асоциацията.

Иван има два автомобила - единият е на преклонните 26 години, а другият - на 15. Избрал е да кара стари коли, защото му излиза по-евтино и да ги купи, и да ги поддържа.

„Електрониката много оскъпява автомобила - в старите автомобили е предимно механика и може да се направи с подръчни материали”, казва Иван Иванов.

А в автосервиза казват, че от гледна точка на сигурността най-важно е не на колко години е автомобилът, а как собственикът се грижи за него. Признават обаче, че по-често тук идват клиенти със стари возила:

„По-често поддържаната кола се чупи по-малко, едно счупено нещо поражда повреждането и на други детайли по автомобила”, заяви Евгени Даков - представител на сервиз за ремонт на автомобили.

Вносителите на нови коли отчитат, че сега продават двойно по-малко, отколкото в годините преди кризата. Освен това голяма част от колите купени у нас като нови се изнасят в Западна Европа.

„Цените за този наш български пазар са конкурентни предвид ниската покупателна способност на нашите клиенти и тези коли се реекспортират към страни, които са по-богати, и се продават отново там като нови автомобили - минали първа регистрация в друга държава, но на нула километра”, обясни Стоян Желев от Асоциацията на автомобилните производители.

И докато на пазара на нови коли има забавени продажби, при колите втора ръка има ръст от 10 на сто за година:

„Българинът не е богат, за да може да си позволи да кара чисто нови коли”, заяви Любомир Доросиев от асоциацията.

На пазара на коли на старо сега няма отстъпки в цените, както преди години. А причината е, че в Западна Европа има недостиг на употребявани автомобили и търговците там са повишили цените.

За да се обнови автопаркът у нас, е необходим по-значителен ръст на икономиката, така че фирмите да имат по-високи приходи, а домакинствата по-високи доходи.

Едва тогава вероятно потребителите ще пристъпят към подмяна на автомобила с по-нов.