Мария Габриел, Теменужка Петкова, Деница Сачева и Рая Назарян ще преговарят за условията на предстоящата ротация с ПП-ДБ, каза лидерът на партия ГЕРБ Бойко Борисов.
„Не мога да кажа нищо срещу Петков така както преди, да се сбия с него в ефир, изкарахме 9 месеца заедно и направихме доста неща заедно, добави Борисов. Когато говорят за ДПС, Петков поне е човек, който си държи на думата, ще каже как се развиха нещата, особено за подкрепата с оръжия за Украйна, особено съдебната система, реформите в Конституцията. Утре с Габриел и делегация от ГЕРБ-СДС имаме двустранни срещи, ще излъчим наш кандидат, ще гласуваме в четвъртък и ще обявим. Подготвихме един проект на споразумение, за да не поставяме колегите от ПП-ДБ в ултимативен или под натиск тон. Поел съм ангажимент днес да им предадем споразумението“, допълни още Борисов.
„Ако ще има стабилно правителство, то думата на ГЕРБ ще тежи“, каза вицепремиерът Мария Габриел. Габриел отбеляза, че в момента не съществува усещане за равнопоставеност в правителството.
„Няма как да продължава тенденцията всичко добро, което е свършено в страната за последните девет месеца, да се приписва на ПП-ДБ, а всичко лошо и несвършено да се асоциира с ГЕРБ“, каза още тя.
Тя допълни, че от партията настояват да има ясен механизъм за взимане на решения. Категорична е, че България има нужда от ясна управленска програма, в която приоритетите на хората и регионите се поставят наравно на съдебната реформа, службите за сигурност и антикорупционния закон.
Даваме последен шанс – това заяви Томислав Дончев пред актива на ГЕРБ по време на националното съвещание на партията. „Едно правителство е, за да работи и дава резултати. Освен Мария Габриел никой друг не дава резултати. Уважаеми колеги, аз се боя, че ротацията в този й вид към момента е по-скоро безсмислена“, каза Дончев.
По думите му не може да се продължава така, защото МС „не може да е нещо средно между стажантска програма и туристическа агенция“.
„Няма ултиматуми, има последен шанс – да има правила, ред и гаранции, че правителството ще работи и ще постига резултати за хората“, заяви Дончев.
По време на националното съвещание говори и Делян Добрев. „До края на миналата година ако не бяхме ние да ги спрем още щяхме да купуваме такъв руски петрол. Те доказват, че съм прав с всеки изминал ден“, каза той пред партията. По думите му ПП-ДБ с 10 млрд. лева са финансирали режима на Владимир Путин.
„А Навални като почина, реваха като опечалени майки във Фейсбук, подчерта Добрев. Вижда им се краят, надявам се той да е съвсем близо“, каза още той.
На форума се очаква да бъдат приети два документа. Единият е проект за Споразумение за съвместно управление между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ до края на мандата на 49-ото Народно събрание. Другият документ представлява механизъм за това как ще се взимат решенията в евентуалната коалиция, включително персоналните и тези за регулаторите.
Пълния текст на споразумението, както и механизма за взимане на решения, можете да видите на следващата страница.
Приложение 1
Към Споразумение за съвместно управление между коалицията ГЕРБ-СДС и коалицията „Продължаваме промяната-Демократична България“ до края на мандата на 49-ото Народно събрание
Механизъм за вземане на решения
Страните по Споразумението за съвместно управление между коалицията ГЕРБ-СДС и коалицията „Продължаваме промяната-Демократична България“ за следващите три години, се задължават да изпълняват в управлението на страната политиките и мерките, заложени в Споразумението.
Коалиционните партньори носят отговорност за изпълнението на заложените в Споразумението мерки и политики в духа на целите и принципите на управление, отразени в него.
Вземане на решения
Процесът по вземане на решения в рамките на Споразумението за съвместно управление между коалицията ГЕРБ-СДС и коалицията „Продължаваме промяната-Демократична България“ за следващите три години се разглежда в четири аспекта - решения, свързани с оперативни въпроси; решения, свързани с кадровото обезпечаване в регулаторни и/или контролни органи; решения, свързани с позициите в Министерски съвет и решения, свързани с кадровото обезпечаване във второстепенните разпоредители с бюджет и други структури към съответното министерство.
Решения, свързани с оперативни въпроси
Всички възникнали въпроси по отделните секторни политики се обсъждат между председателя на съответната постоянна комисия в 49-ото Народно събрание и ресорния министър. Когато министърът е от ГЕРБ-СДС той обсъжда възникналите въпроси по съответната секторна политика с председателя на ресорната парламентарна комисия, чийто председател или заместник-председател е от ПП-ДБ. Когато министърът е от коалицията ПП-ДБ, той обсъжда възникналите въпроси по съответната секторна политика с председателя или заместник-председателя на ресорната постоянна комисия, който е от ГЕРБ-СДС.
Всяка законодателна инициатива, решение или друг акт на Министерски съвет се съгласува предварително от страна на ресорния министър с председателя, респективно заместник-председателя на съответната постоянна комисия в 49-ото Народно събрание. В случай, че има разногласия между тях, не се дава ход на съответния законопроект, решение или друг акт на Министерски съвет. В този случай, въпросът се поставя на вниманието на лидерите на коалициите или оправомощени от тях лица за решаване чрез преговори и консултации.
Решения, свързани с кадровото обезпечаване в регулаторните и/или контролни органи
Народното събрание избира изцяло или частично органи, които имат регулаторни и/или контролни функции. В голямата си част тези органи са съставни, черпят правомощията си чрез избор или назначаване от различни институции и Народното събрание трябва да се ръководи от разбирането за тяхната независимост, както в избора, така и във функционирането им.
Всеки закон, свързан с избора на съответните регулаторни и/или контролни органи, съдържа ясни правила и точни изисквания за заемане на съответната длъжност. Там категорично са посочени условията, на които кандидатът трябва да отговаря.
Съгласно Споразумението, двете коалиции имат право да предложат кандидатури, които отговарят на изискванията за заемане на съответната длъжност, съгласно приложимото законодателство.
С цел гарантиране на публичност и прозрачност при избора на регулаторните и/или контролни органи, страните по Споразумението се съгласиха и ще предприемат необходимата законодателна инициатива за всички регулаторни и/ или контролни органи, извън тези на съдебната власт, които се избират от Народно събрание, да се приложи следният подход:
Ръководителите на съответните органи се избират от Народно събрание, а техните заместници се избират от Народно събрание по предложение на съответните избрани ръководители.
Следва да се отбележи, че този подход се прилага при избора на подуправителите на БНБ и заместник-председателите на КФН.
За всеки един от регулаторните и/или контролни органи двете коалиции излъчват по трима представители от парламентарна група, по свой избор, които анализират и обсъждат предложените кандидатури за съответния регулаторен и/или контролен орган, както и преценяват съответствието им с изискванията на приложимото законодателство.
В случай, че има разногласия между тях, не се дава ход на процедурата по избор и въпросът се поставя на вниманието на лидерите на коалициите или оправомощени от тях лица за решаване на политическо ниво чрез преговори и консултации.
Страните по Коалиционното споразумение имат право на вето върху предложенията за назначения на съответните кандидати. В случай на наложено вето, двете страни полагат необходимите усилия за неговото преодоляване или постигане на консенсус чрез преговори и консултации.
Решения, свързани с позициите в Министерски съвет
По отношение на състава на МС се следват стриктно принципите – прозрачност, предвидимост, почтеност и персонална отговорност на членовете на МС чрез въвеждане на ясни индикатори за изпълнение на ангажиментите по политики като на 3-месечен период се публикува на интернет страницата на МС отчет за всяко министерство.
Съгласно Споразумението отговорността за управлението на правителството е равно споделена между коалицията ГЕРБ-СДС и коалицията ПП-ДБ. В случаите, в които едната коалиция има министър на съответното министерство, то другата коалиция има задължително заместник-министри.
Определянето на поименния състав на правителството, свързан с предложенията за съответното министерство, се обсъждат и одобряват на ниво лидери на двете коалиции и съответно лицата, заемащи позицията министър-председател и заместник министър-председател.
Страните по Коалиционното споразумение имат право на вето върху предложенията за назначения на съответните кандидати. В случай на наложено вето, двете страни полагат необходимите усилия за неговото преодоляване или постигане на консенсус чрез преговори и консултации.
При неизпълнение или незадоволително изпълнение на Управленската програма, всеки един от министрите в кабинета може да бъде сменен по предложение на коалицията, която го е номинирала.
Решения, свързани с кадровото обезпечаване във Второстепенните разпоредители с бюджет и други структури към съответното министерство
Съгласно Споразумението, двете коалиции имат право да предложат кандидатури, които отговарят на изискванията за заемане на съответната длъжност във второстепенните разпоредители с бюджет и други структури.
За всеки един от второстепенните разпоредители с бюджет и други структури към съответното министерство, двете коалиции излъчват по трима представители от парламентарна група по свой избор, които анализират и обсъждат предложените кандидатури и преценяват съответствието им с изискванията на приложимото законодателство.
В случай, че има разногласия между тях, не се дава ход на процедурата по избор и въпросът се поставя на вниманието на лидерите на Коалиционните партньори или оправомощени от тях лица за решаване на политическо ниво чрез преговори и консултации.
Страните по Коалиционното споразумение имат право на вето върху предложенията за назначения на съответните кандидати. В случай на наложено вето, двете страни полагат необходимите усилия за неговото преодоляване или постигане на консенсус чрез преговори и консултации.