Провеждането на матурите да се провежда на електронни устройства – това ще предложи служебният образователен министър проф. Галин Цоков на новото Народно събрание и на наследникът си в МОН.

Предложението е част от цялостен пакет с промени в Закона за училищното и предучилищното образование, обясни във Варна проф. Цоков. Там той участва в конференцията „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“.

От МОН са стартирали разговори за провеждането на матурите на дигитални устройства, но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат.

„Множество международни изследвания, в това число и за четвъртокласниците, преминават на компютри. Това е световната тенденция и ние трябва да се подготвим за тази трансформация”, каза министър Цоков.

Останалите предложения за промени са свързани с образованието и грижата за децата от ранна детска възраст, с подобряването на квалификацията на педагогическите специалисти, както и с промени в учебното съдържание и учебните програми.

„Разработихме нови учебни програми, които да са ориентирани към повишаването на компетентността на учениците и формирането на умения“, поясни служебният образователен министър.

Министър Цоков коментира още, че е необходимо да се мисли за въвеждането на нова професия – специалист по ранно детско развитие, която съчетава уменията на медицинските сестри и на педагозите. Според съвременната концепция за грижи в ранна детска възраст е нужно в детските ясли да има повече педагогическа грижа, обясни министърът. Стана ясно също така, че МОН вече е водило разговори с представители на медицинските синдикати за необходимостта от въвеждането на обучение по такава нова специалност.

На въпрос за евентуални промени в съдържанието на учебниците министърът посочи, че те не са най-важното. Според него от по-съществено значение е учителят с неговите възможности да ползва лични ресурси и учебните програми. В този смисъл много внимателно подготвихме визията, на база на която да се променят програмите по различните учебни дисциплини, като евентуално ще има и интегрални, обясни министър Цоков.

Той подчерта също така, че въвеждането им ще бъде дълъг процес, за който освен приемственост в управленските политики, ще е нужна и убеденост на родителите, че пътят е този, а не просто да се прехвърлят автори и произведения от един клас в друг.

По думите на министър Цоков промените на програмите ще дадат по-голяма самостоятелност на педагозите за избор на учебното съдържание в зависимост от децата, с които работят, включително и от общината, където се намират.