Комисията по финансов надзор е готова да отстъпи от предложението нарушенията на шофьорите да вървят с автомобилите.
По време на обществено обсъждане, посветено на системата „Бонус – малус” за задължителните застраховки „Гражданска отговорност”, от регулатора обявиха, че се подготвя алтернатива.
Предвижда се със сключването на застраховката да се изготвя пълен списък на хората, които ще имат право да управляват колата. Така отговорността ще се обвърже с водача. За да заработи подобен механизъм обаче, трябва да се променят поне два закона, както и да се пренастрои системата за сключване на застраховката.
„В застраховката да бъдат вписани всички лица, които имат право да управляват автомобила. Това е алтернативата и основата, върху която мислим”, поясни шефът на КФН Карина Караиванова.
От пътната полиция предлагат да не се въвеждат веднага тежки санкции в случаите, когато става въпрос за превишаване на скоростта с до 10 км/ч, а да се мисли за наказание, когато е над 20 км/ч.
„Имаме интересен български подход – заразно зло, което се предава от човек на автомобил и от автомобил на човек”, коментира Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадали при катастрофи. „Можем да кажем, че ако в един автомобил се прави секс и девойката забременее, трябва да се внимава дали новият собственик няма да бъде обявен за баща на детето”, допълни той.
Данните на надзора показват, че от 3,14 млн. автомобила, които се управляват в България, през миналата година пътната полиция е издала 1,3 млн. актове за нарушения.
Очакванията са 2,7 млн. автомобила да се възползват от новата система и за тях да се плаща по-ниска „Гражданска отговорност”. Около 100 000 пък ще плащат поне с 20% повече.