Дребни нарушения, като неправилно паркиране и каране в бус лентата, няма да оскъпяват „Гражданската отговорност”. Това обявиха от Комисията за финансов надзор при представянето на наредбата, с която се въвежда системата „бонус-малус”.
От КФН съобщиха още, че се обмисля как да се променят текстовете, които обвързват нарушенията с автомобилите и след като те бъдат продадени. Остава обаче въпросът как да се избегне фиктивното прехвърляне на автомобили с лоша история, за да може некоректният шофьор да продължи да кара колата, без да плаща по-скъпа „Гражданска отговорност”.
Разчетите на КФН показват, че максималното оскъпяване от 1200 лв. се очаква да плащат около 18 000 души.
Първата 10-процентна отстъпка още през първата година ще могат да ползват около 2 млн. собственици на автомобили.
За шофиране с превишена скорост извън населено място над 10 километра от разрешеното застраховката ще поскъпва с 10%. Ако превишаването е с между 10 и 30 километра над разрешената скорост, но в града, то тогава цената на застраховката ще скача с 30%. Наказанията обаче могат и да се натрупват.
Ако тя е в населено място и сериозно надскача разрешената скорост, може да стигне и до 30 на сто. Най-голямото наказание – плюс 400%, ще е заради тежки катастрофи с причинена смърт.
След това те ще трябва да са примерни 12 години, за да се върнат на средната цена на гражданската.
Наказанията ще се налагат само за влезли в сила актове и постановления.
Остават около 2 седмици, в които обществената дискусия около „бонус-малус” ще продължи, преди новите правила да влязат в сила. Очаква се това да стане от началото на следващата година.
Жарко Шкрибайло е от Монтана, но това няма да има значение при определянето на гражданската му отговорност.
Работата му е свързана с много пътуване, няма провинения на пътя и пак не е спокоен за цената на застраховката си:
"Според мен е много несериозно това да се натрупват нарушенията и на автомобила, защото може да попадне някой съвестен купувач на автомобил, който е на нарушител и това означава, че трябва да го накажат с висока "Гражданска отговорност", каза Жарко Шкрибайло.
От Финансовия надзор ще търсят начин да изчистят спорните текстове, но не и да се откажат изцяло от тях.
„Ако може лесно да си прехвърлиш колата и това да изчисти нейната история, всеки ще си помисли какви фиктивни прехвърляния може да направи на свои близки, членове на семейството. Той да продължи да си кара със същата кола така безразсъдно, както и преди”, обясни Владимир Савов.
Под въпрос е дали системата, в която ще може да се прави проверка за миналото на колата, ще заработи достатъчно бързо, за да не се оказват неприятно изненадани новите собственици.
Не е ясно и как ще се избегне проблемът с невръчените от КАТ или забавени актове за нарушения. По-скъпата гражданска ще важи само за влезлите в сила.
„Колегите от МВР коментираха, че да, такава е ситуацията в момента и те си имат свои си грижи как да я подобрят. Никоя система не е съвършена”, допълни Владимир Савов.
А Жарко настоява неговата си история да се води на него.
"По-добре тия натрупвания да са си лични и „Гражданската отговорност” да си е лична. Това означава, че аз мога да карам и друг автомобил, за което нарушение аз си отговарям лично", коментира Жарко Шкрибайло.
От КФН обмислят и вариант за чистене на грехове – при по-леките нарушения да си платим, за да не се прехвърля това към историята ни. Засега е само идея.