Подготвят се драстични промени в начина, по който се формира цената на застраховката „Гражданска отговорност” – въвежда се системата „бонус-малус”.

Предвидено е новата система да заличи миналото на шофьорите – от 2019 г. всички водачи ще са наравно, независимо дали са изрядни или с нарушения. Седем-осем години ще са нужни на изрядните, за да натрупат точки и да се възползват от максималното облекчение от 25%.

Снимка: btvnovinite.bg

Едно тежко нарушение обаче ще оскъпи задължителната застраховка автоматично с 400%.

Снимка: btvnovinite.bg

Нарушенията вървят и с колата, и с нарушителя, и със собственика, ако е дал автомобила си на друг. Така, ако изряден водач купи автомобил от друг с нарушения, ще плаща по-скъпо.

Предложението е на Комисията за финансов надзор (КФН).

„Това е тотално сгрешен модел – в наредбата се разделят автомобилът и собственикът, и всеки да носи различна отговорност. Много е нисък стимулът за добрите шофьори – само 25%, а трябва да е поне 50%”, обяви в предаването „Тази сутрин” експертът по пътна безопасност и бивш депутат от РБ Настимир Ананиев.

Според адвокат Николай Димитров една нова система трябва да даде равен старт и ново начало за всеки шофьор с оглед на това, че регулациите са много стриктни. Той допълни, че тази наредба е стъпка в правилната насока.

И според Константин Велев, зам.-председател на Асоциацията на застрахователите, трябва да се даде шанс на системата „бонус-малус”.

Друг зам.-председател на асоциацията – Кирил Бошов, предупреди, че тази система не решава проблема с разширения кръг близки, които имат право на обезщетение при смърт на пътя и не отменя нуждата от лимит на тези компенсации.

Вижте целия разговор във видеото!