Ако дърво е счупило стъкло на автомобил, застраховката „Каско” е достатъчна. Ако автомобилът има сключена застраховка „Каско”, там има покрит риск, който се нарича „Природно бедствие” или естествено натрупване на сняг и съответно собственикът на автомобила ще бъде обезщетен. Това заяви в предаването „Тази сутрин” Кольо Делев от българската асоциация на застрахователните брокери. Той уточни, че „Гражданска отговорност” не покрива такъв вид вреди.
Зимните месеци катастрофите с пострадали са в пъти по-малко, отколкото в летните, каза Алекси Стратиев, бивш директор на КАТ. Той допълни, че от началото на годината загиналите са около 13, което по думите му, е изключително малка цифра.
Терминалогията „дерегистрация” беше вкарана в последните изменения на кодекса за застраховането, тя е доста странна и непонятна и за двете страни – и за гражданите, и за застрахователите, респективно комисията за Финансов надзор, както и за пътната полиция, коментира Алекси Стратиев.
Идеята е, че Гаранционният фонд има информация за всички регистрирани в страната автомобили, защото те, за да се регистрират, трябва поне веднъж да са имали „Гражданска отговорност”. С тази си „Гражданска отговорност” те вече влизат в масива на Гаранционния фонд, така че той разполага с целия масив, допълни Стратиев.
„Всички, които имат или нямат „Гражданска отговорност”, ги има в масива на Гаранционния фонд. Т.е. той ще извади регистрационните номера, за които няма „Гражданска отговорност”, би трябвало да уведоми тези хора, че трябва да си платят застраховката, защото в противен случай ще бъдат дерегистрирани и в рамките на месец или може би два месеца, ако тези автомобили не са заплатили гражданската отговорност, ще изпратят някакво писмо към пътна полиция”, каза още Алекси Стратиев.
Трябва ли да има предварително уведомление?
Има две уведомления – първото от страна на Гаранционния фонд, след което тази база данни се предава на 28 регионални структури на Пътна полиция, преди те да направят дерегистрация, те отново уведомяват собственика, че няма застраховка и че трябва да си я поднови. Ако той не го направи, следва автоматична дерегистрация, обясни Владимир Тодоров, от Асоциацията на пострадали при катастрофи и допълни:
„Нека се направи разлика между дерегистрация и сваляне на регистрационните табели. До сваляне на регистрационните табели няма да се стига. Когато бъде уведомен човекът, че е дерегистриран, той няма право да се движи. Ако се движи и направи ПТП, тогава носи отговорност – първо, като нарушава процедурата за дерегистрация, второ – по отношение на щетите, които нанася. След това, ако си плати „Гражданска отговорност” той отново служебно се регистрира, т.е. той пак да има връщане на табели, смяна на талони и т.н”.
От 1 февруари и старият кодекс, и новият кодекс казват, че всеки един автомобил, който има регистрация в България е длъжен да направи застраховка „Гражданска отговорност”. Тук няма промяна с новия кодекс. По старите правила собственикът на автомобила, за да не плаща „Гражданска отговорност”, трябва да отиде до КАТ и да пусне заявление да му бъде спрян автомобилът от регистрация. Когато иска да възстанови тази регистрация пак трябва да посети КАТ и отново да поиска да му бъде възстановена срещу което съответно заплащаше такси.
Какво предвижда новият кодекс?
Ако автомобилът няма застраховка, то служебно КАТ ще прекрати тази регистрация и той няма да има нужда да прави „Гражданска отговорност”. Тук трябва да бъдат успокоени собствениците на ретро автомобили, мотористите, които напоследък остро реагираха – това ще бъде изцяло в тяхна полза. Тоест, това разхождане до КАТ за спиране от регистрация, съответно възстановяването от регистрацията, ще се извършва по служебен път, заяви Кольо Делев, българска асоциация на застрахователните брокери.
Каква е процедурата?
Когато Гаранционният фон засече, че един автомобил няма „Гражданска отговорност”, той ще изпрати към масива на КАТ за дерегистрация, но преди това ще уведоми съответното лице, ще му даде 14-дневен срок, в който то трябва да сключи „Гражданска отговорност”. Ако лицето в този срок не сключи застраховката, тогава ще бъде спряна регистрацията, допълни Кольо Делев.
Процедурата е доста тежка, защото говорим за стотици хиляди автомобили и то веднъж в едната посока да се уведомят, след това те да платят гражданската, в същото време други вече ще бъдат с изтекла гражданска, допълни Алекси Стратиев.