Вече е факт първият, генериран от изкуствен интелект, отговор по реален потребителски казус в България. Това става ясно от пост в страницата „Ние, потребителите“ в социалната мрежа.

Преди да потърси експертен съвет от „Ние, потребителите“, потърпевш от нелоялна търговска практика клиент се е обърнал към популярна неправителствена потребителска организация. Той е направил това, защото не е бил удовлетворен от отговора на жалбата си, подадена до Комисия за защита на потребителите.

Отговорът на въпросната неправителствена организация много напомня на генерирани от машини текстове и звучи така: „Прочетох документите и съм силно притеснен от съобщението на КЗП, защото в него се показва некомпетентност и крайна непрофесионалност. Липсата на вникване във Вашия казус не може да не остане незабелязано и ще вземем мерки.“ След което предлага съдебно дело.

Същевременно усилията на европейските институции са насочени към създаването на законови норми за защита на потребителите от интензивното навлизане на изкуствения интелект в различни бизнеси. Те пък на свой ред заговориха за опасения от свръхрегулация.

В реалността обаче изкуствен интелект вече генерира информацията, на база на която потребителите решават дели да закупят дадена стока или услуга. Консултира клиенти и съчинява потребителски отзиви. Дори разглежда оплакванията към търговец, от търговец и от контролния орган.

„Не можем да спрем гората да се разлиства, но можем да направим така, че да сме по-подготвени за това, което предстои“, коментира пред bTV основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

В бизнес видео подкаст тя разказа, че европейските институции, които са отговорни да защитят правата на потребителите, в момента работят по текстове, които от една страна да ги предпазят от свързаните с изкуствения интелект рискове - готви се специален Закон за изкуствения интелект. Но също така и директива, която да помогне на хората, които вече са станали жертва в резултат на действията на AI, да се защитят.

„Идеята е да се постигне защита, която е релевантна към тази по отношение на вече познатите ни практики на взаимодействие потребители-търговци - във физическите магазини, дори в интернет, което до неотдавна беше голямо предизвикателство в България.“, коментира още Руменова. 

Експертът даде пример за ситуации, в които потребителите ползват стоки или услуги с изкуствен интелект и могат да бъдат засегнати от това. „Има системи за умни домове. Има прахосмукачки-роботи, които работят чрез свързване в интернет мрежата, могат да заснемат интериора ни вкъщи, да изпратят тази информация до различни получатели и това да бъде сериозен повод за притеснения“, каза тя.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement