„България без цензура” затвърждава лидерската си позиция при харченето за ТВ и радио присъствие по време на втората предизборна кампания, в която младата политическа сила участва. Това става ясно от доклад на Съвета за електронни медии, който наблюдава медийното отразяване на парламентарните избори.
Хората на Николай Бареков имат смазваща преднина пред конкурентите си – ББЦ са платили за отразяване 906 214.47 лева без ДДС, докато вторият в класацията (БСП-Лява България) са се охарчили със само 357 095.33 лева. Следват РБ с 300 446.62 лв., ДПС с 249 185.05 и АБВ с 180 974.75. Спечелилите вота ГЕРБ са похарчили едва 85 047.94 за платени радио и телевизионни материали.
От доклада на СЕМ се разбира, че най-голямо присъствие при т.нар безплатни форми на участие (новини, интервюта, дискусионни студиа) е имал Реформаторския блок. Той е с индекс на тежест 25.2% срещу 17.7% за БСП-Лява България и по 10.4% за ГЕРБ и ББЦ.
Прави впечатление, че повечето от основните партии се появяват най-вече в рамките на новинарските емисии, но при БСП миксът е с акцент върху интервютата (52% от всички участия). В същото време, само 10% от появите на реформаторите в ефира са били в дискусионни форми.
„Слабото присъствие на дебати между основните кандидати не позволи аудиторията и избирателите да получат в достатъчна степен информация за управленските програми на партиите, за да могат да направят информиран политически избор”, коментират от СЕМ.
От медийния регулатор посочват още, че слабата активност по време на кампанията контрастира с по-големия брой нарушения на изборното и медийното законодателство в дейността на електроните медии, като те са концентрирани около добрите нрави, използване образи на деца и на трикольора.
„Не липсват и специфични казуси във връзка с платени форми на агитация в новини, поместване на политическа агитация в рекламни блокове, популяризиране на призив за свобода на конопа в рамките на политически клип и пр.”, пишат в доклада си от СЕМ.