15 хиляди влака са закъснели от началото на годината. А времето, с което са се забавили, се изчислява общо на почти 500 хиляди минути. От БДЖ признават, че проблемът със закъсненията е хроничен.

На 26 ноември три влака чакат на гара Завет повече от 13 часа заради авария, причинена от снежна буря. Повече от 130 пътници са без отопление и храна.

В писмо до bTV от БДЖ обясняват, че причината за закъсненията обикновено е силният снеговалеж, паднали дървета и клони, свличане на земни маси. Както и състоянието на инфраструктурата, за която не отговаря БДЖ.

„Няма да скрия, че инфраструктурата е в плачевно състояние, всички го отчитат“, посочва проф. Симеон Ананиев, преподавател по железопътен транспорт.

По данни на БДЖ до края на октомври при движението на общо 171 000 влака, закъснелите в крайна гара са 15 000. Общо закъснение в минути – 480 000 минути.

„Естествено, че е проблем. Изпускаме самолет, изпускаме друг транспорт“, коментира пътник.

Друга причина за закъснението на влаковете е недостигът на локомотиви.

„Чака се да дойде един влак, за да му вземат локомотива за друг и това води до закъснения в разписанието“, посочва Георги Статков от Гражданска инициатива за железопътен и релсов транспорт.

У нас няма работещ завод за ремонт на локомотиви.

„Локомотивите постоянно намаляват и от бездействащите локомотиви се свалят части за действащите, с което се върши кърпеж, стихиен кърпеж в депата“ допълва той.

Според проф. Ананиев работата в железниците от елитна професия се превръща в аутсайдерска.

През 2024 година БДЖ смята да закупи нови локомотиви, а НКЖИ да завърши мащабни ремонти по инфраструктурата. Всичко това би трябвало да доведе до по-малко закъсняващи влакове.