Заради многото проблеми и хаоса готвят нови промени за преминаването на годишен технически преглед. Сред предложенията е вредните емисии от автомобилите да не бъдат квалифицирани като опасни, което ще остави колите в движение.

Също така срокът за отстраняването на този тип неизправност да се увеличи двойно.

„От днес е сформирана работна група, която да изготви промени в правилата за годишните технически прегледи на автомобилите. Ще предложим да бъде увеличен от 14 на 30 дни срокът за отстраняването на констатирани „значителни неизправности“ при техническите прегледи“, каза министърът на транспорта Георги Гвоздейков.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Снимка: БГНЕС

Другото предложение е автомобилите, които не покриват допустимите екологични норми, също да попадат в категорията за „значителни неизправности“, а не да бъдат спирани от движение както е в момента.

„По този начин на собственика на автомобила ще се даде срок да отстрани този проблем, който по същество не представлява пряка опасност за движението по пътя“, обясни Гвоздейков.

Новата система за технически прегледи работи от две седмици. Тя обаче предизвика недоволството на шофьори, както и доведе до отстраняването на директора на ДАИ.

„Хаос с техническите прегледи на автомобилите няма. Заработи система за качество и игнорирахме човешкия фактор, както и възможността манипулацията на данни да се въвежда ръчно“, заяви Георги Гвоздейков.

От 22 юли уредите в пунктовете предават данните от измерванията автоматично по електронен път към системата на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. По този начин бяха преустановени възможностите за ръчно коригиране на данните, свързани с отработените газове и спирачното усилие на автомобилите.

Снимка: БГНЕС

Експерти обаче алармираха, че автомобили, предимно бензинови, масово не могат да покрият нормите.

Допустимите стойности за емисиите са въведени в България през 2012 г. и прилагат европейска директива.

„Това, което променихме сега, е да затегнем контрола като свържем измервателните уреди в пунктовете директно със системата на ИА „Автомобилна администрация“ и данните от всяко измерване постъпват автоматично. До този момент имаше възможност тези данни да бъдат коригирани ръчно в пунктовете. Сега това не е възможно“, заяви Георги Гвоздейков.

Той представи статистика, според която за период от две седмици, преди да заработи системата за управление и контрол на качеството, 139 251 автомобила са преминали успешно технически преглед. С констатирани значителни неизправности и върнати за отстраняване на неизправностите са 208 МПС, а 32 МПС не са преминали преглед, поради открити опасни неизправности.

От 22 юли, когато заработи новата система, отново за период от две седмици, преминалите успешно автомобили са 127 085. Временно са допуснати 1808 от общата бройка, а недопуснатите са 181.