Нови правила за регистрацията на колите. Според част от промените, записани в новия закон за пътните превозни средства, публикуван за обществено обсъждане, в частни пунктове, а не в КАТ, ще се правят техническите прегледи и регистрирането на автомобилите. За тази цел ще се открият пунктове в цялата страна.
Новите и внесените от чужбина автомобили, ще минават през тях и там ще получават така нареченото досие, или паспорт. В него ще се описва всичко – от техническото състояние на автомобила до последните му ремонти.
Данните от този първи преглед, заедно с идентификацията на автомобила, ще се изпращат електронно в Пътната полиция. На практика се очаква, всеки шофьор да ходи до КАТ само, за да си получи документите.
Новите правила ще сложат край на опашките пред пунктовете на КАТ, твърдят вносителите от транспортното министерство.
„,Те ще разполагат с всички данни, ще си извършат всичките проверки. И това би трябвало да облекчи процеса по регистрация, а също и да даде една гаранция на хората, че закупувайки един автомобил, той е в техническо добро състояние и не са правени някакви манипулации с него”, заяви зам.-директорът на ИААА, Дамян Войновски.
В столичния КАТ всеки ден се регистрират по 800 коли, а шофьорите чакат поне по час и половина. Затова приемат като плюс новите правила.
„Не знам в България дали ще е по-добре за хората, за да не се отвори врата пък за корупция. Но пък си мисля, че ако се мине в частни фирми, ще стават по-бързо нещата”, сподели шофьорът Борислав Куртев.
Експертите пък се опасяват, че може да се наложи за всяка регистрация да се ходи не по веднъж, а по два пъти до КАТ.
„КАТ не са се отказали, МВР респективно, от това те да дадат и да поставят номерата. Ако не се направи нещо по този въпрос, това ще отнема време и почти обезсмисля закона според мен”, каза Емил Панчев от СБА.
Колкото до досиетата – те ще са в полза на всички.
Законът за първи път ще сложи под контрол и продажбите втора ръка, за да пресече търговията с фалшиви или крадени авточасти.