Повече от една четвърт от българите, които ползват интернет, пазаруват и онлайн в мрежата, показват данни от проучване на Евростат за нагласите на интернет-потребителите в Евросъюза през 2017 г., цитирани от БТА.
За последните пет години делът на хората у нас, които пазаруват по интернет, е нараснал повече от два пъти - от около 10 процента през 2012 г. - до 27 процента през м.г., показват актуалните данни на европейската статистика. Хората от градовете у нас пазаруват почти двойно повече онлайн от хората в селата, показва още анализът на Евростат.
Сред Топ 5 на най-честите покупки в Интернет за българите най-висок дял заемат стоките за дома - 73 процента. Следват: пътувания или хотелски резервации - 26 процента, билети за различни събития - 15 процента, покупка на дрехи или спортни стоки - около 14 процента, различни видове електронно оборудване - също 14 процента и др.
Най-малко българите са купували онлайн следните стоки: лекарства, храни и напитки, както и филми и музика - средно между 4-5 процента.
Като най-често срещани проблеми при пазаруването онлайн българите определят следните фактори: трудности при намирането на информация относно гаранции и други законови права; доставка на погрешни или повредени стоки; крайните разходи са по-високи от посочените ( обикновено по-висока цена за доставка, неочаквана такса за транзакция); проблеми, свързани с измама (стоките не са получени изобщо, финансови загуби вследствие на злоупотреба с данните от кредитната карта на купувача и др.); трудности при подаване на оплакване и искане на обезщетение или получаване на незадоволителен отговор след подадено оплакване.
В ЕС онлайн пазаруват около 68 на сто от потребителите
Средният процент на пазарувалите онлайн в ЕС е около 68%, показват данните на Евростат. Най-висок дял на онлайн-пазаруването е отчетен във Великобритания – 86%, Швеция – 84%, Дания, Германия, Люксембург и Холандия – 82% и др. Най-нисък е делът на онлайн-купувачите в Румъния - 23 на сто, България - 27 на сто и Кипър - 39 на сто.
По-голямата част от покупките на европейските електронни купувачи включват дрехи и спортни стоки – 64%, пътни и ваканционни посещения – 53%, стоки за бита – 46%, билети за събития – 39%, книги, списания и вестници -34%.
Четирима от всеки 10 е-купувачи в ЕС декларират, че са изразходвали от 100 - до 500 евро за онлайн-покупките си през миналата година.
Според изчисления на експерти онлайн продажбите в световен мащаб през 2020 г. се очаква да достигнат 4 трилиона долара - спрямо 1,6 трилиона долара през 2016 г., като подобни темпове за растеж са заложени и за онлайн търговията в ЕС.