Експерти, които са участвали в геоложките проучвания на тунел „Железница“ смятат, че причаната за инциенда днес най-вероятно не е техническа или човешка грешка, а се дължи на срутване на скална маса заради чупливите скали, през които се прокопава тунела. Те определят строителния обект като един от най-сложните за изпълнение в страната.
Проф. Стефчо Стойнев, който участва в геложките проучвания за тунела, разказва, че освен лесно чупливи, скалите са и размекващи се, а когато има силни валежи като през вчерашния ден, е възможно да се стигне до срутищни процеси.
Експертът е всяка седмица на тунела, последно е бил там вчера, часове преди инцидента.
Заради меките скали в района при прокопаването на тунела в този участък не се взривява, а се използват само машини. Проф. Стойнев обяснява още, че мястото на инцидента е било укрепено на първоначален етап.
За изграждането на „Железница“ е направено едно от най-мащабните геоложки проучвания у нас.
„Железница“ е най-дългият тунел, изграждан някога у нас. Дължината му е близо 2 километра, с две отделни тръби. През годините проектът беше съпроводен с множество скандали.
През април 2017 г. от АПИ изчезнаха документите на един от участниците в първия неуспешен търг. Прокуратурата повдигна обвинение на един от членовете на комисията в агенцията.
През 2018 г. стартира втората процедура. Спечели я консорциум с „Джи Пи Груп“. Няколко месеца по-късно премиерът Бойко Борисов нареди изваждането на компанията от всички проекти с европейско финансиране, заради некачествения ремонт на улица Граф Игнатиев, както и след разследване на „Бивол“, че е фирмата е унищожила документи, доказващи злоупотреби с европейски фондове. След това от „Джи Пи Груп“ заявиха, че сами ще се откажат от строителството на тунела. Това така и не е станало.
Проектът за над 200 млн. лв. бе възложен на консорциума след решение на Върховния административен съд от началото на 2019 г.
Така строителството на „Железница“ започна през октомври миналата година. И по проект трябва да бъде завършен през 2022 г.