От Асоциация на промишленото птицевъдство (АПП) в България изразяват позиция и силно притеснение от изказване на г-жа Ваня Григорова от КТ „Подкрепа“ в „Тази събота и неделя“ относно цената на яйцата и повишаването на разходите за тях и обвинението за спекула от производителите.
„Смятаме, че изказването на г-жа Ваня Григорова е крайно невярно, некомпетентно и дори накърнява репутацията на българските производители, които в последните две години претърпяха огромни загуби и едва се задържаха на пазара. Такива изказвания по една от най-гледаните медии в страната оказва изключително негативно влияние не само за производителите, но и за потребителите, които биват подвеждани и им биват предавани страхове и настроения.
Г-жа Ваня Григорова направи няколко поредни подвеждащи и неверни твърдения, които смятаме лесно да оборим и отправяме призив към Вас, ако не искате да каните във вашата медия председатели на асоциации, то поне включвайте експерти, които поне малко разбират от тази материя“, заявяват от АПП.
Асоциацията определя като неверни три изказани твърдения в ефира на bTV. Ето какво още казват в своята позиция:
1. Инфлацията в България е 30%, съответно разходите на производителите на яйца са се увеличили също с толкова, а продажната цена била увеличена със 100% и това била чиста спекула от страна на производителите. Тук има и цитат на АПП, за доказателство на тази теза, който е тотално неверен и АПП или председателят ѝ никога не са твърдели това.
Инфлацията в България на средна база наистина е 30% но реалната инфлация в производството и в случая при яйцата е близо 100% при суровините за фуражите като пшеница, царевица, соев шрот, нерафинирано олио и други, които образуват близо 70% от себестойността на продукцията ни.
Останалите суровини като петролни продукти, ел. енергия, твърди горива, вода, дезинфектанти, медикаментозни продукти са се увеличили със средно 70%, което от своя страна допринася за повишението и на продажната цена на яйцата. Цената на яйцата наистина имат ръст от близо 80% за периода 2020-2022г., но това се дължи и на изключително ниското ниво, от което тръгнаха да поскъпват. Това можете да видите нагледно и в Приложение 1.
Там сме включили и цените от НСИ на пшеницата, царевицата, соята и яйцата за периода 2019-2022 г., за да бъдем максимално обективни и честни. Там ще видите и покачването на всички суровини от 2019 г. до края на 2021г., за сметка на цената на яйцата, които нямат НИКАКВО повишение. В продължение на 2 години се опитваме да разясним това на потребителите, но не намираме достатъчен медиен интерес. През този период на COVID-19 освен че бяхме първите, които усетиха покачващата се инфлацията, бяхме и сред тези, които образуваха най-големи загуби и не бяхме чути от държавата и населението. В допълнение на това искаме да подчертаем, че почти всички европейски държави получиха помощи по Ковид за птицевъдството си, намалиха им ДДС от 0 до 9%, докато в България продължава да е 20%, и получиха кризисна помощ заради войната в Украйна, която е в пъти по голяма от тази в България. Всичко това ни поставя в неконкурентна среда спрямо европейските ни колеги.
2. Следващото невярно твърдение и неверен цитат от г-жа Григорова, на изказване на АПП, е че българските птицевъди вкарват фуражи от Русия през Турция. Това твърдение показва компетенцията на изказващия се и негодността му да коментира експертни теми като тази.
Вярното твърдение, е че коридорът между Русия и Турция на зърнени култури позволява цената на зърното да спада, която е борсова стока и цената в България се влияе до голяма степен от нея. Този коридор позволява животновъдите да купуват по-евтини суровини и фуражи от България и ако това продължи, себестойността и съответно цената на яйцата ще се ПОНИЖАТ във времето.
Птицевъдният сектор в България никога не е разчитал на големи маржове в цената на продукцията си, а напротив, целта е големи обороти с малки маржове. Това рязко увеличение на цената на яйцата за 1 година е резонно, но ще окаже негативен ефект върху потреблението и крайния потребител. Тук искаме да обърнем внимание и че крайната цена до потребителя се формира до голяма степен и от търговските вериги, които според нас не се отказват от голямата си печалба и продължават да работят с предишните си надценки и на този фон допълнително влошават ситуацията в страната, като не са съпричастни. По статистиките, които виждате можете да заключите колко е цената на яйцата към края на 2022 г. и колко е цената в търговската верига до крайния потребител.
3. Обвързването на птицевъдството и яйцата с руски транзакции и руски шпиони или руско влияние през този процес е изключително притеснителен и е опасно да се говори по този политически начин, без да имаш идея за какво говориш. Почти всичко казано от г-жа Григорова е внушение и опит за манипулиране на и без това изстрадалия народ, което няма да доведе до абсолютно нищо хубаво и за производителите, и за потребителите.