Какво се случва в миговете преди катастрофата със самолета на Germanwings? Как така командирът на полета не е успял да влезе в кабината на Еърбъса и да не ползволи на втория пилот предприетото от него фатално снижаване на машинана в Aлпите?
След официалната информация на разследващите версиите за техническа повреда вече са почти елиминирани. Самолетът излита нормално и набира необходимата височина. След като вече е на 11 000 метра, капитанът излиза от пилотската кабина. И оттук всичко се обърква.
След атентатите от 11 септември се променят редица регулации в авиацията - вратите вече са бронирани. Всичко е в ръцете на човекът в пилотската кабина.
Само два дни след катастрофата, която отне живота на 150 души, пъзелът започва да се подрежда.
Екип на bTV разгледа тренажор, който едно към едно представя салона и пилотската кабина на Airbus 320. За да влезе отново вътре в кабината, пилотът трябва да въведе код. Камера над вратата показва кой е отпред, но само човекът вътре може да реши дали да го пусне вътре, или не.
Вратата на кабината може да се отвори само с един бутон в кабината. Това не се е случило по време на полета на Germanwings.
„Когато се въведе кодът, вътре в кабината устройство издава звук в продължение на 20 секунди. В тези 20 секунди пилотът може да вземе решение да пусне или не човека. След 11 септември излезе нормативно изискване вратите на съществуващите самолети да бъдат подсилени, а новите да са направени така, че да се изключи възможността за тяхното разбиване”, обясни авиационният експерт Александър Младенов.
Според изискванията на редица авиокомпании, включително и български, в кабината не може да остане само един човек. Ако един от двамата пилоти иска да излезе, вътре влиза стюардесата.
„Тя се затваря отвътре с цел сигурността и безопасността на екипажа. С цел да няма външни лица в кабината. Може само с взлом или с взрив, с голи ръце не може да се отвори тази врата”, категоричен е Христо Христов, който разследва авиационни събития.
„Има процедури на различни авиокомпании да не се оставя вътре в кабината сам пилот. Това може би ще стане масова практика навсякъде”, смята Александър Младенов.
Това е черна седмица в историята на авиацията. Независимо какво се е случило в пилотската кабина, тази катастрофа ще доведе до нови регламенти и правила.