Пожарът във влака София-Кардам, в който изгоряха 9 души, е причинен от високата температура на отоплителната инсталация. Заради това са се запалили флакони с дезодорант от багажа на пътниците, които са били сложени върху парното.

Това е заключението на пожаро-техническата експертиза, която беше публично оповестена от Плевенската окръжна прокуратура.

Огънят е тръгнал от шесто купе на кушет вагона, в който бяха намерени и телата на загиналите. Там върху решетката на парното е имало най-малко три пътнически чанти. Това е довело до повишаване температурата на парното и изтичане на смес от флакони с дезодоранти.

Връхните дрехи на пътниците са били закачени точно над чантите с багаж и са образували своеобразна завеса. От силната топлина те са се разтопили и изтекли към решетката на парното, от което е последвало незабавно възпламеняване.

Експертизата се основава на направените следствени действия и на свидетелски показания.

Пак според свидетелите температурата във вагона е била над 30 градуса преди пожара. Пожарът се е развил изключително бързо заради скоростта на влака - 94 км/час, както и заради нахлуването на голямо количество кислород след разбиването на прозорците.

Пет минути след началото на огъня, токсичната концентрация на газовете във вагона е била смъртоносна, уточниха за bTV прокурорите, работили по случая.

Експертизата се съдържа в 69 страници. След обстоен анализ на документа и на данните от разпитите на 100 свидетели и останалите 30 експертизи, прокуратурата ще излезе със становище за отговорностите, каза наблюдаващият прокурор Валери Мирчев.

Мирчев каза още, че тепърва ще се търси конкретната отговорност във връзка с причинените смъртни случаи.

По-рано той посочи личното си мнение, че не конкретната техническа причина за запалването, а действията и бездействията на отговорни и длъжностни лица, които са последвали възникването на пожара, са най-важната причина, довела до смъртта на хора.

Роднините на хората, които изгоряха във влака-убиец, не приемат изцяло заключенията

на експертизата. Те все още смятат, че влакът е бил технически неизправен.

Това каза пред bTV бащата на загиналия Даниел Вичев, който прави и собствено разследване на случая. Васил Вичев е поискал среща с разследващия прокурор, за да му представи своите версии и да се запознае подробно с неговите изводи.

"Ще искаме да се запознаем с материалите от самото дело. Там има разпити на свидетели. Знам има много разпити които са излишни, има няколко съществени, които нас ни интересуват. Какви са версиите, по кои се е работило, какви са заключенията на експертите, кои са самите експерти, много е важно кои са самите експерти. Ако са служители от системата на БДЖ, това не са никакви експерти независими, а са поръчкови експерти и тогава вече...Аз имам своя версия изградена, срещал съм се с немалко хора, с очевидци, със специалисти от системата на БДЖ", каза Вичев.

Според него това е една престъпна чиновническа небрежност. Значи тя не е небрежност извършена от локомотивен машинист, от стрелочник, от началник на гара или някои от обикновените служители на БДЖ. Това нещо е насложено в продължение на много години, смята бащата на Даниел.